Spotkanie Pracowni Wielojęzyczności FORTHEM na Uniwersytecie w Jyvaskyla

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Spotkanie Pracowni Wielojęzyczności FORTHEM na Uniwersytecie w Jyvaskyla

W drugim tygodniu października 2022 roku w Jyvaskyla odbyło się spotkanie podsumowujące kilkuletnią aktywność Pracowni Wielojęzyczności, działającej w ramach Sojuszu Uniwersytetów Europejskich FORTHEM. Większość spotkania poświęcona była projektowi obywatelskiej nauki, który powstał i został rozwinięty w ramach pracowni.

Uniwersytet Opolski był reprezentowany przez dr hab. Katarzynę Molek-Kozakowską, prof. UO z Instytutu Językoznawstwa, dr Iwonę Sobieraj i Marcina Deutschmanna z Katedry Nauk Socjologicznych, oraz Romę Kwiecińską – nauczycielkę z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr 6 w Opolu, szkoły partnerskiej projektu. Spotkanie współorganizowała Katarzyna Preuhs, doktorantka językoznawstwa w Szkole Doktorskiej UO, która na Uniwersytecie w Jyvaskyla odbywała staż.

W ramach wydarzenia odbyły się warsztaty nauki obywatelskiej, prowadzone między innymi przez Katarzynę Preuhs. Podsumowano dotychczasowe działania w projekcie obywatelskiej nauki oraz zaplanowano kolejne. Dr hab. Katarzyna Molek-Kozakowska, prof. UO, Marcin Deutschmann oraz Roma Kwiecińska przedstawili wnioski z drugiej edycji projektu, zorganizowanej w Opolu w minionym roku akademickim, a dr Iwona Sobieraj przedstawiła model teoretyczny i wyniki ewaluacji działań opolskiego zespołu.

Delegacja odwiedziła również szkołę Mankola, z którą przy projekcie współpracuje Uniwersytet Jyvaskyla i której uczennice odwiedziły Uniwersytet Opolski w maju (więcej informacji o wizycie tutaj). Uczennice szkoły opowiedziały o swoich małych projektach badawczych, które przeprowadziły w ramach projektu nauki obywatelskiej.

Ostatni, czwarty dzień, poświęcony został na jesienne spotkanie Pracowni Wielojęzyczności, na którym przedstawiono dotychczasowe działania w ramach pracowni oraz zapowiedziano dalsze. Podczas wydarzenia przyjęto m.in. dokument o rozwoju pracowni działających w ramach FORTHEM i rekomendacje do polityki językowej sojuszu. Wstępnie określono też działania na kolejny okres funkcjonowania Sojuszu FORTHEM oraz dyskutowano o możliwościach pozyskiwania dodatkowych środków na aktywności podejmowane w pracowni.

Przed nami kolejne cztery lata działalności Sojuszu FORTHEM oraz edycje projektu nauki obywatelskiej. Szczegóły dalszych działań będą dopracowane podczas zdalnych spotkań pracowni oraz wiosennego spotkania, które odbędzie się w Opolu. Część z podjętych w tym kierunku działań uzyskało dodatkowe finansowanie z projektu FIT FORTHEM na współtworzenie modelu nauki obywatelskiej w szkołach (MSCEDU, Modelling Citizen Science for Education). 

 

4
4
4
4
.