Nauka obywatelska w opolskich liceach
16 czerwca 2023 w Collegium Civitas UO odbyła się konferencja ,,Nauka Obywatelska dla szkół miasta Opola”, która podsumowała pracę uczniów i uczennic z trzech opolskich liceów nad mini-projektami naukowymi własnego pomysłu, zrealizowanymi w semestrze letnim roku szkolnego 2022/2023.
W tym roku były to szkoły: PLO nr 3 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu z wychowawcą Arkadiuszem Wickiewiczem, PLO nr 6 im. Gen. Leopolda Okulickiego z wychowawczynią Romą Kwiecińską oraz PLO nr 8 im. Aleksandra Kamińskiego z wychowawczynią Wiolettą Barczak. W podziękowaniu za tegoroczna współpracę, dyrekcje szkół otrzymały pamiątkowe statuetki, a najbardziej zaangażowani uczestnicy – dyplomy.
Tegoroczna edycja projektu, trzecia prowadzona w ramach Pracowni Wielojęzyczności FORTHEM Alliance, a druga pod patronatem Urzędu Miasta Opola, została przeprowadzona przez pracowników Instytutu Językoznawstwa (Wydział Filologiczny UO) oraz Katedry Nauk Socjologicznych (Wydział Nauk Społecznych UO). Tematyką projektów uczniowskich tej edycji były ,,Społeczne uwarunkowania komunikacji językowej i pozajęzykowej (w tym medialnej)”. Uczennice i uczniowie przygotowywali je pod opieką siedmiu studentek i jednego studenta Uniwersytetu Opolskiego, reprezentujących różnych kierunków studiów, od językoznawstwa, filologii i socjologii, po psychologię i logopedię. W trakcie semestru studentki i student prowadzili warsztaty i konsultacje, a także motywowali i wspierali uczniów merytorycznie na każdym etapie pracy. Z PLO6 współpracowały Marta Wacławczyk, Oliwia Doszczak oraz Kamila Styś, z PLO8 Wiktoria Borgul i Natalia Orlik, a z liceum nr 3 Żaneta Rojek, Kacper Kozdraś oraz Katarzyna Preuhs, która także koordynowała pracę studentów i współorganizowała konferencję podsumowującą.
Konferencję rozpoczęły przemówienia zastępczyni dziekan Wydziału Filologicznego UO dr Małgorzaty Adams-Tukiendorf oraz naczelnika Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Opola pana Aleksandra Iszczuka, którego pomoc i zachęta były wsparciem do przeprowadzenia kolejnej edycji projektu. Na konferencji pojawił się również pan Michał Kramarz, naczelnik Biura Obsługi Inwestorów UM, który reprezentował honorowego patrona projektu – Urząd Miasta Opola i Prezydenta Opola. O współpracy sojuszu Uniwersytetów Europejskich FORTHEM opowiedziała prof. UO Katarzyna Molek-Kozakowska, koordynatorka projektu, a ideę nauki obywatelskiej i jej wartość z perspektywy zaangażowania społecznego wyjaśnił mgr Marcin Deutschmann.
Licealiści wykazali się szerokim i kreatywnym zrozumieniem tematu komunikacji w perspektywie społecznej oraz dojrzałością w dostrzeganiu problemów komunikacyjnych w swoim otoczeniu. Uczniowskie projekty dotyczyły m.in. komunikacji w wybranych wspólnotach religijnych, roli lekcji zdalnych w komunikacji między uczniami, motywowania do nauki przez komunikację z nauczycielami, wpływu mediów społecznościowych na samopoczucie młodych ludzi czy analizy reklam w przestrzeni publicznej miasta Opola. W sumie zaprezentowanych zostało 14 mini-projektów.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczniom, studentom oraz nauczycielom zaangażowanym w projekt i życzymy dalszych sukcesów na forum szkolnym i akademickim. Mamy nadzieję, że zdobyte w ramach nauki obywatelskiej umiejętności przydają się im w życiu osobistym i zawodowym. Jednocześnie dziękujemy Prezydentowi Opola, Wydziałowi Oświaty UM oraz wszystkim osobom, dzięki którym projekt i konferencja miały miejsce.
Tekst: dr hab. Katarzyna Molek-Kozakowska, prof. UO, mgr Katarzyna Preuhs