Książka „Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka”
David Bowie oraz literatura dystopijna; Nick Cave i cztery etapy przeżywania traumy; Lou Reed i polityka transgresji seksualnych (inspirowana dramatami Franka Wedekinda) – to tematy, które podejmuje książka Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka.
Autorem publikacji jest dr Sławomir Kuźnicki z Instytutu Nauk o Literaturze UO.
Podjęte w publikacji tematy to również: P.J. Harvey i społeczno-polityczna poezja fotograficzna; Maciej Maleńczuk i jego reinterpretacje poezji Emily Dickinson; Swans i poszukiwania metafizyki w duchu Williama Blake’a; Prince i utopijne projekcje Świadków Jehowy; Queen i sztuki plastyczne Richarda Dadda oraz Grandville’a; The Beatles i chora pseudofilozofia Charlesa Mansona (oraz wpływ obu na Nine Inch Nails); Nina Simone oraz polityka równouprawnienia rasowego i genderowego; Peaches i jej hiperseksowne podważanie kultury męskiego seksizmu.
Publikacja istotnie sytuuje się na stykach, które iskrzą. Są tu więc styki dotyczące wspomnianej relacji pomiędzy rockiem a literaturą (i kulturą) przy uwzględnieniu takich punktów odmienienia, jak kwestie tożsamości, duchowości czy seksualności. Zarazem jednak mamy tu też styki obejmujące podejście autora do analizowanego zagadnienia – te iskrzą nie mniej od pierwszych. Umiejscowić je można gdzieś pomiędzy otwartością na kontekst zewnętrzny – zainspirowaną kategorią „bycia-w-świecie” autorstwa Edwarda W. Saida – a pasją. Tak, niniejsza książka nie powstała tylko i wyłącznie z obowiązku rozumianego jako misja autora wobec jego czytelniczek i czytelników.
(Sławomir Kuźnicki, Na stykach iskrzy: literackie konteksty rocka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2023, okładka: Eliza Ostojska)
LINK DO PUBLIKACJI.
Sławomir Kuźnicki, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa; autor monografii Margaret Atwood’s Dystopian Fiction: Fire Is Being Eaten (2017) oraz artykułów naukowych z zakresu literackich kontekstów rocka, prozy spekulatywnej i feminizmów; współredaktor książki Sex in the States: Media, Literature, and Discourse (2022); redaktor w „Explorations: A Journal of Language and Literature”; autor czterech tomów wierszy; pracuje w Instytucie Nauk o Literaturze Uniwersytetu Opolskiego.
RECENZJE
„Sławomir Kuźnicki z godną podkreślenia pasją badawczą oprowadza nas po meandrach piosenek, twórczości artystów, którzy nieczęsto są czytani z taką żarliwością i pieczołowitością (mowa o polskim środowisku badawczym). To przyjemność podążać w lekturze odnalezionymi przez Autora tropami, które odkrywa, tłumacząc poszczególne poziomy intertekstualnych zależności. Dzięki wnikliwej i erudycyjnej lekturze, która poszerza pole znaczeniowe interpretowanych utworów, docieramy w najgłębsze zakamarki artystycznych tajemnic”.
dr hab. Krzysztof Gajda, prof. UAM
„Traktuję książkę Sławomira Kuźnickiego jako w pełni autorską, oryginalną próbę zbudowania koncepcji takiej interpretacji tekstów songów, która oparta jest na jasnych kryteriach teoretyczno-metodologicznych. Książkę czyta się bardzo dobrze, o czym decyduje jasny sposób budowania narracji, unikanie zbędnych ornamentów teoretycznych i pasja, z jaką autor pochyla się nad analizowaną materią”.
dr hab. Paweł Tański, prof. UMK