Tydzień Pracy Socjalnej na UO
Warsztaty, spotkania i wykłady odbywały się na UO od 20 do 23 marca 2023 r. w ramach IX Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej na Uniwersytecie Opolskim.
Wydarzenie to było kontynuacją corocznych działań podejmowanych przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej w ośrodkach kształcących do zawodu pracownika socjalnego w Polsce. Na Uniwersytecie Opolskim inicjatorem oraz opiekunem merytorycznym IX Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej była dziekan Wydziału Nauk Społecznych dr hab. A. Weissbrot-Koziarska, prof. UO, a moderatorem podjętych działań - mgr Sławomir Kania z Katedry Pedagogiki Społecznej. Współorganizatorem wydarzenia było też studenckie Koło Naukowe Pracowników Socjalnych.
20 marca 2023 r. odbyła się sesja posterowa pt. „Współczesne problemy i kwestie społeczne”. Była ona okazją do dyskusji wokół obecnych wyzwań stawianych przed pedagogami, psychologami oraz pracownikami socjalnymi. Sesja posterowa była dostępna do 27 marca 2023 r. Również pierwszego dnia członkowie Koła Naukowego Pracowników Socjalnych UO: Daniel Zając, Marcin Klementz oraz Katarzyna Kasprzak uczestniczyli czynnie w Ogólnopolskim Seminarium Sieciującym Koła Naukowe pt. „PoMOC czy MOC pomagania”.
Drugi dzień IX Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej na UO upłynął na wykładach i warsztatach zorganizowanych pod wspólnym tytułem „Twórcze łączenie teorii i praktyki działania społecznego”. Spotkania były okazją do zaprezentowania najnowszych obszarów zainteresowań badawczych i praktycznych pracowników oraz współpracowników Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Opolskiego. Tematyka warsztatów obejmowała następujące zagadnienia: „Partycypacyjne metody zachowania pamięci społecznej i przekazu dziedzictwa” – prowadzenie dr Iwona Sobieraj, „Emigracja jako sytuacja edukacyjna w biografii małżeńskiej” – prowadzenie dr Karolina Kupis. Wykład pt. „>>Ku...<< rozwojowi logoprofilaktyki” wygłosiła dr Katarzyna Jarosz.
Dzień trzeci poświęcono zagadnieniu „Pracy socjalnej w środowisku wielokulturowym”. Sytuacja, w jakiej znalazł się cały świat w ujęciu globalnym i makroregionalnym wielu państw, jest wyzwaniem dla działań społecznych. Migracje ludności w poszukiwaniu warunków do dobrej egzystencji powodują, że często obok siebie żyją i funkcjonują ludzie wielu narodowości. Jednym ze źródeł modelu pracy wielokulturowej jest współpraca na pograniczu polsko-niemieckim, którą zaprezentował mgr Marek Wiendlocha z Centrum Dokumentacyjno-Wystawienniczego Niemców w Polsce.
Ostatni dzień IX Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej na UO to cykl spotkań pt. „Dzień Wolontariatu i NGO”, który miał na celu m. in. przybliżenie sylwetki wolontariusza, specyfiki funkcjonowania wolontariatu w strukturach NGO oraz promowanie wolontariatu jako drogi rozwoju zawodowego i społecznego jednostki. Wolontariat może tworzyć przestrzeń dla samorozwoju. Jest formą działalności człowieka, która sprawia, że czujemy się potrzebni innym, co w konsekwencji wzbogaca naszą osobowość. Udział w wolontariacie jest przystankiem do pełnienia różnych ról społecznych, w tym zawodowych, takich jak pracownik socjalny czy pedagog społeczny. W tym celu wsparciem służy wiele instytucji i organizacji, na przykład organizacje NGO. Spotkanie pt. „Terapia uzależnień dzieci i młodzieży” poprowadził mgr Paweł Andrzejuk ze Stowarzyszenia na Rzecz Ludzi Uzależnionych „To człowiek”, który przedstawił sylwetkę wolontariusza pracującego na rzecz ludzi uzależnionych. Na zakończenie dr Zdzisław Markiewicz wygłosił wykład dotyczący „Idei wolontariatu w pracy socjalnej”.
– Serdecznie dziękujemy prelegentom i uczestnikom za udział w IX Ogólnopolskim Tygodniu Pracy Socjalnej – podkreślają jego organizatorzy. – Była to dla nas niezwykła przyjemność móc was spotkać i gościć. Dziękujemy za cenne uwagi, inspirujące wykłady i warsztaty oraz zaangażowanie, które pozwoliły na pogłębienie wiedzy i refleksji nad pracą socjalną. Wasze doświadczenia, spostrzeżenia i pomysły stanowią cenne źródło wiedzy i inspiracji. Wasza obecność uświadomiła nam, jak ważna jest współpraca oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, by lepiej rozumieć i radzić sobie z wyzwaniami, jakie codzienność niesie pracownikowi socjalnemu.