Szkoła letnia FORTHEM dotycząca Granic Symbolicznych - podsumowanie
Szkoła
letnia sojuszu FORTHEM na temat Granic Symbolicznych zakończyła się w ostatnich dniach
lipca w Opolu, ale wciąż możemy usłyszeć głosy na jej temat. Zapraszamy do obejrzenia filmów z wypowiedziami uczestników, których udzielili pod koniec wydarzenia. Wśród nich są studenci i wykładowcy.
Wywiady dają wgląd w wydarzenie, które zgromadziło interdyscyplinarną grupę z Sojuszu i spoza niego. Szkoła letnia została zorganizowana przez pracownię Różnorodności i Migracji. Wydarzenie koordynowali dr hab. Anna Ledwina, prof. UO i dr Michał Wanke.
Poznaj wypowiedzi uczestników szkoły:
Dr. Michał Wanke
Co-Organizer, Diversity and Migration Lab UO Contact Person, Senior Lecturer in Cultural Studies
Angelica Saenz
PhD Candidate, UV
Dr. David Bousquet
Diversity and Migration Lab uB Contact Person, Associate Professor in English and Cultural Studies
Dr. Marlys Peck
Associate Professor of Social Work, University of Central Missouri, USA
Dr. Kay Hearn
Lecturer at the School of Arts and Humanities, Edith Cowan University, Australia
Dr. Mahmood Azizi
Assistant Professor of English, University of Mazandaran, Iran
Dr. Ahmad Rizki Sridadi
Assistant Professor of Management, Airlangga University, Indonesia
Kitija Mirončuka
PhD Candidate, UL
Dr. Virginie Brinker
Associate Professor in Francophone Literature, uB
Prof. Benno Herzog
Professor of Sociology, UV
Arturo Lance
PhD Candidate, UV
Clara Kleininger
Co-Organizer, Lecturer in Sociology, UO
Dr. Julia Haba Osca
Senior Lecturer in English Philology, UV
Marylou Jacquin
MA Student, uB
Dr. Carmen Carmona
Diversity and Migration Lab UV Contact Person,
Associate Professor in Research Methods and Education Diagnosis
Maria-Magdalena Barascu
PhD Candidate, UV
Prof. Anna Ledwina
Co-Organizer, Professor of French Literature, UO
Clara Sancarlos
MA Student, UV
Lourdes
Cifuentes
BA Student, UV
Nara Esteller
BA Student, UV
Słowo o szkole letnie poświęconej granicom symbolicznym
Przypomnijmy: Podczas spotkań studenci – uczestnicy szkoły wysłuchali kilkudziesięciu wykładów profesorów z Walencji, Palermo, Dijon i Opola, ale także z Izraela, Stanów Zjednoczonych i Iranu (projekt Erasmus+ KA107), którzy wykorzystują w swojej pracy koncepcję granic symbolicznych. Odbyli również wycieczkę do Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach, gdzie pracowali w byłym obozie POW – Lamsdorf, analizując stratyfikację społeczną więźniów oraz związane z nimi narracje. Czwartego dnia szkoły studenci zaprezentowali, grosso modo, swoje prace doktorskie, magisterskie lub licencjackie, zainspirowani wykładem dr Natalii Krawczyk na temat niewidzialnych kobiet w sztuce i prac studentów Wydziału Sztuki wystawionych w Galerii Sztuki Współczesnej. Podczas kilku interaktywnych sesji koleżanki i koledzy z uniwersytetów Burgundii, Walencji, Opola i innych odpowiadali na pytania studentów. W trakcie roboczego zamknięcia tygodnia pracy studenci przedstawili swoje projekty końcowe i krytycznie omówili to, czego nauczyli się podczas krótkiej mobilności na UO. Projekty dotyczyły ciała i płci w literaturze (literaturoznawstwo), w sporcie (edukacja), rasizmu (filozofia) lub rasizmu wobec hiszpańskich Romów (socjologia), a także przemocy wobec kobiet (komunikacja i media) etc.
Szkołę letnią zorganizowały członkinie i członkowie pracowni FORTHEM Różnorodności i Migracji - dr hab. Anna Ledwina, prof. UO, prof. Domingo Pujante, dr Michał Wanke, mgr Clara Kleininger-Wanik, prof. Carmen Carmona, prof. Benno Herzog, dr David Bousquet, dr Virginie Brinker, dr Julia Haba-Osca i in. oraz Halina Palmer-Piestrak. Sesjom merytorycznym towarzyszyły zorganizowane i nieformalne spacery, kolacje i wyjścia. Ta krótkoterminowa wspólna mobilność była do tej pory jedyną działalnością zorganizowaną przez sojusz FORTHEM w Opolu, a wzięły w nim udział studentki i studenci z Uniwersytetów: Łotwy, Burgundii i Walencji oraz UO.