Nauka obywatelska, czyli Sojusz FORTHEM współpracuje ze szkołami
Statuetki za najlepsze uczniowskie projekty nauki obywatelskiej w liceach Opola wręczone dyrektorom. Finał drugiego cyklu „Nauki obywatelskiej dla szkół miasta Opola”.
30 sierpnia 2022 r. w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu odbyła
się konferencja z udziałem dyrektorów szkół różnych szczebli. Na zaproszenie naczelnika
Wydziału Oświaty UM Aleksandra Iszczuka prof. UO dr hab. Katarzyna
Molek-Kozakowska wyjaśniła działanie Sojuszu FORTHEM i zasady współpracy
pracowni FORTHEM z otoczeniem uczelni, w tym ze szkołami. Przykładem takiej
współpracy jest zakończony właśnie drugi cykl realizacji uczniowskich projektów
nauki obywatelskiej, prowadzony w szkołach Opola, równolegle do regionów
partnerskich FORTHEM, pod opieką merytoryczną studentów i studentek oraz
naukowców z językoznawstwa i socjologii UO.
Dyrektorzy dwóch placówek – PLO nr 2
i PLO nr 5 – otrzymali pamiątkowe statuetki za szczególnie zaangażowane ich
klas w projekty nie tylko opisujące wycinek rzeczywistości szkolnej za pomocą
metody naukowej, ale także uwzględniające aktywności prospołeczne. Ponieważ prezydent
Opola dofinansował akcję w formie małego grantu, na statuetkach widniało logo
UO, miasta Opola i FORTHEM.
Przedstawiciele środowisk szkolnych uznali inicjatywę za cenną i potrzebną. Podobnie wyraził się o akcji wiceprezydent Maciej Wujec na konferencji podsumowującej cykl 22 czerwca 2022 w Auli Błękitnej Collegium Maius UO.
Kolejne przedsięwzięcia nauki obywatelskiej zainicjowane na Wydziale
Filologicznym i Wydziale Nauk Społecznych UO realizowane będą w cyklu 2022/2023.
W tworzeniu dobrego modelu wprowadzania nauki obywatelskiej do szkół pomoże także
międzynarodowa konferencja FORTHEM w Jyvaskyla w październiku 2022 i sympozjum
planowane w Opolu na wiosnę 2023 roku.
Prof. UO Katarzyna Molek-Kozakowska