Uniwersytet Opolski znowu awansuje w rankingu uczelni wyższych! Zajmujemy 30. miejsce!
Kolejny rok z rzędu nasza uczelnia awansuje w
najbardziej prestiżowym polskim rankingu uczelni wyższych, przygotowywanym
przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”, zajmując w stawce blisko stu
ankietowanych uczelni 30. miejsce.
Rok temu zajęliśmy 38. pozycję, w 2020 - 40., co było wynikiem lepszym o osiem pozycji w stosunku do roku 2019. Przypomnijmy, że w roku 2018 znaleźliśmy się na miejscu 60., tak więc w ciągu czterech lat wykonaliśmy skok aż o trzydzieści pozycji!
Wyraźną poprawę swojej lokaty nasza uczelnia odnotowała także w rankingu uniwersytetów – w 2019 roku zajmowaliśmy 16. pozycję, w 2020 – 14., w 2021 – miejsce 11., a w tegorocznym - 9.
To wielki progres, a najbardziej cieszy fakt, że systematyczny – z roku na rok w rankingu „Perspektyw” wypadamy coraz lepiej.
Systematyczna poprawa pozycji Uniwersytetu Opolskiego w rankingu to wynik nowoczesnego myślenia o uczelni, pracy i zaangażowania całej społeczności akademickiej – oceniają władze uczelni.
Ranking obejmuje także klasyfikację według pogrupowanych kryteriów. I tak w kryterium Publikacje zajęliśmy pierwsze miejsce! W kryterium Efektywność naukowa – jesteśmy na siódmym miejscu! W kryterium Umiędzynarodowienie – uplasowaliśmy się na 19. pozycji.
Ranking obejmuje także klasyfikację kierunków. Kierunki humanistyczne na naszej uczelni wypadły bardzo dobrze: filologie obce znalazły się na 10. miejscu, filologia polska – na 13., filologia angielska – na 14., historia – na 15., kulturoznawstwo – na 9.
Kierunki społeczne także zajęły dobre lokaty, np. socjologia, politologia i kierunki o bezpieczeństwie uplasowały się na 9. miejscu, psychologia na 11.
Nieco niższe miejsca przypadły kierunkom ekonomicznym, ścisłym i przyrodniczym, wszędzie jednak zajmujemy miejsca praktycznie w środku stawki lub blisko niej.
Ogromnie zadowolony z wyników tegorocznego rankingu jest rektor prof. dr hab. Marek Mansyk.
- Na ten wynik zapracowali wszyscy na uczelni, począwszy od rektorów poprzez pracowników wszystkich szczebli, tak w dydaktyce, nauce, jak i administracji – powiedział rektor. – Progres jest wyraźny i nie ma tu mowy o przypadku. Już w ubiegłym roku mówiłem o szansach awansu o kilka miejsc i to się potwierdziło. Wyniki rankingu mocno sygnalizują, że zmiany, jakie przeprowadziliśmy na uczelni w roku 2019, były trafione. Pamiętam gorące dyskusje o reorganizacji, wątpliwości. Dziś widać, że droga zmian była dobra. Mam nadzieję, że potwierdzą to wyniki ewaluacji, które powinniśmy poznać za kilka dni. Dobre miejsce w rankingu potwierdza bardzo ważną rolę, jaką pełnimy w regionie będąc kuźnią kadr dla edukacji, administracji, kultury, samorządów. Wiem, że różnie ocenia się rankingi; jedni je bagatelizują, inni traktują serio, uważam jednak, że są one – zwłaszcza ten najpoważniejszy ranking „Perspektyw” - obiektywnym probierzem miejsca i siły uczelni w otoczeniu społeczno-gospodarczym i jej miejsca na mapie edukacyjnej i naukowej. Rewelacyjnie oceniam pierwsze miejsce naszej uczelni w kategorii Publikacje, dobrze wypadliśmy także w kryterium Umiędzynarodowienie, na co zdecydowanie miał wpływ nasz udział w konsorcjach FORTHEM i FITFORTHEM. Możemy się tylko cieszyć z tak dobrego wyniku w rankingu fundacji „Perspektywy” i życzyć sobie dalszych awansów – podsumował rektor.
***
O tegorocznych wynikach i o samym rankingu
Najlepszą uczelnią akademicką w Polsce jest w tym roku Uniwersytet Warszawski, który wyprzedza Uniwersytet Jagielloński i Politechnikę Warszawską; na czwartym miejscu znajdują się ex aequo Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie – według ogłoszonego 22 czerwca najnowszego rankingu „Perspektyw”.
Wśród uczelni niepublicznych na pierwszym miejscu znajduje się Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, a Akademia Bialska Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej jest najlepszą publiczną uczelnią zawodowa. Ranking przygotowany został przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” już po raz 23.
Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2022 to w istocie cztery rankingi odzwierciedlające różne misje pełnione przez polskie uczelnie. Są to:
Ranking Uczelni Akademickich – obejmujący 96 szkół wyższych publicznych i niepublicznych (z wyjątkiem uczelni artystycznych), które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora;
Ranking Uczelni Niepublicznych – obejmujący 43 niepubliczne szkoły wyższe posiadające uprawnienia do kształcenia co najmniej na poziomie magisterskim;
Ranking Publicznych Uczelni Zawodowych – obejmujący 19 publicznych uczelni specjalizujących się w kształceniu na poziomie praktycznym;
Ranking Kierunków Studiów – obejmujący 73 kierunki i grupy kierunków studiów, w którym po raz pierwszy pojawiły się kierunki: ratownictwo medyczne oraz ogrodnictwo.
Ranking Uczelni Akademickich uwzględnia 29 wskaźników zgrupowanych w siedem kryteriów: Prestiż, Absolwenci na rynku pracy, Potencjał naukowy, Innowacyjność, Efektywność naukowa, Warunki kształcenia i Umiędzynarodowienie. Czyni to z niego jeden z najbardziej rozbudowanych i najbardziej transparentnych rankingów edukacyjnych na świecie. Jest też jednym z czterech, które posiadają międzynarodowy certyfikat jakości „IREG Approved”. Jego metodologię opracowuje Kapituła pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, b. prezesa Polskiej Akademii Nauk.
- Najważniejszymi odbiorcami naszego Rankingu są oczywiście maturzyści – mówi Waldemar Siwiński, założyciel Fundacji Perspektywy, twórca polskich rankingów edukacyjnych. – Nie przypadkiem ogłaszamy go na dwa tygodnie przed rozdaniem świadectw dojrzałości: chcemy ułatwić młodym ludziom wybór kierunku studiów i uczelni. Ale Ranking Szkół Wyższych Perspektywy to także swego rodzaju “fotografia” polskich uczelni, zrobiona pod nieprzypadkowym kątem. Fotografia, która pomaga nam określić, w jakim miejscu jesteśmy, co powinniśmy poprawić, na co zwrócić szczególną uwagę w kolejnych latach.
Jak powstaje ranking, czyli metodologia - https://2022.ranking.perspektywy.pl/2022/article/metodologia-rankingu-uczelni-akademickich-2022r