Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów – podpisanie ważnego listu intencyjnego
Rektor
UO prof. dr hab. Marek Masnyk, dyrektor opolskiego oddziału NBP prof. dr hab.
inż. Paweł Frącz oraz szefowie służb mundurowych instytucji kultury, oświaty,
ważnych opolskich urzędów podpisali w czwartek 17 marca 2022 roku list
intencyjny dotyczący współpracy w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych
uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kluczowe kompetencje społeczne.
Spotkanie otworzył dyrektor opolskiego oddziału Narodowego Banku Polskiego prof. Paweł Frącz. Po przywitaniu gości głos oddał gospodarzowi spotkania rektorowi prof. Markowi Masnykowi.
- Misją uniwersytetu jest wspieranie cennych społecznych inicjatyw i goszczenie w swoich murach osób, które te inicjatywy realizują – mówił rektor witając gości. – List intencyjny, który dziś podpiszemy, dotyczy współpracy wielu jednostek ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, gdzie kształtowane są postawy prospołeczne i proobywatelskie, gdzie młodzież nabywa odpowiednich umiejętności i kompetencji. Dlatego nie ma lepszego miejsca niż uniwersytet, by gościć takie inicjatywy jak dzisiejsza i sprzyjać im, co jest niezwykle ważne zwłaszcza w dzisiejszych trudnych czasach.
Rektor prof. Marek Masnyk nawiązał w ten sposób do wojny w Ukrainie i wielkiej pomocy, którą bardzo wiele osób – kierując się odpowiedzialnością społeczną i solidarnością – niesie uchodźcom z Ukrainy.
- W naszych akademikach przebywa 250 uchodźców, przede wszystkim matek z dziećmi – mówił rektor. Podkreślił, że społeczność akademicka uniwersytetu wykazała wielkie zaangażowanie, przygotowując dla nich miejsce, organizując im życie, posiłki, odzież, leki, opiekę zdrowotną, co jest doskonałym przykładem obywatelskiej postawy.
Rektor zaznaczył także, że sygnowanie listu intencyjnego formalizuje współpracę, która ma miejsce od blisko dwóch lat i będzie trwała nadal.
Krótki wykład pt. "Informacja jako zasób podstawowy XXI wieku" wygłosił prof. dr hab. Bogusław Nierenberg z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Co jest w liście intencyjnym?
Mówi on o działaniach zmierzających do współpracy w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kluczowe kompetencje społeczne. Inicjatywa adresowana jest do młodzieży szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych i obejmie swoim zasięgiem ponad 10 tysięcy uczniów. Głównym jej celem jest wyrównanie dysproporcji edukacyjnych i rozwijanie kluczowych kompetencji wśród uczniów z terenu województwa opolskiego poprzez rozszerzenie oferty edukacyjnej o dodatkowe zajęcia prowadzone przez uznanych ekspertów i praktyków w danej dziedzinie życia społecznego oraz gospodarczego. Udział w zajęciach proponowanych w ramach przedmiotowej inicjatywy, będzie służył rozwojowi osobistego potencjału edukacyjnego uczestników, co jest szczególnie ważne dla uczniów, którzy z powodu trudności edukacyjnych wynikających z ograniczeń związanych z COVID – 19 oraz okoliczności osobistych, społecznych, kulturowych bądź ekonomicznych, są narażeni na ryzyko przedwczesnego wykluczenia z systemu edukacji. Proponowana oferta edukacyjno-wychowawcza będzie aktywizować uczniów do współuczestnictwa w różnych formach kształcenia, zaś program oferowanych zajęć służyć będzie kształtowaniu nawyków dobrego i odpowiedzialnego spędzania czasu wolnego oraz przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży, takim jak cyberprzestępczość, przemoc czy też agresja.
„W związku ze zbieżnością misji publicznej wszystkich instytucji biorących udział w niniejszej inicjatywie, będącej odpowiedzią na potrzeby edukacyjne społeczności województwa opolskiego, strony niniejszego Listu Intencyjnego deklarują: współdziałanie podczas realizacji zadań edukacyjnych kierowanych do uczniów, wspólne definiowanie potrzeb związanych z systematycznym procesem wspierania edukacji, konsultowanie założeń oraz zakresu działań wspierających rozwój dzieci i młodzieży, wspólne opracowanie nowych tematów edukacyjnych i metod ich upowszechniania w środowisku uczniowskim, przeprowadzenie analizy propozycji działań na rzecz skutecznej i rzetelnej edukacji zgłaszanych przez dyrekcje placówek oświatowych, nauczycieli, organizacje młodzieżowe oraz uczniów, szerzenie wiedzy poprzez realizację szeregu inicjatyw edukacyjnych skierowanych do uczniów, tak w formie spotkań bezpośrednich jak i drogą elektroniczną.
List
sygnowali:
Komenda Wojewódzka Policji w Opolu,
Komendant nadinsp. dr Rafał Kochańczyk
Krajowa
Administracja Skarbowa, Izba Administracji Skarbowej w Opolu
Dyrektor Bożena Kaleta
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Opolu
Komendant st. bryg. mgr inż. Krzysztof Kędryk
Narodowy Bank Polski Oddział Okręgowy w Opolu
Dyrektor prof. dr hab. inż. Paweł Frącz
Krajowe
Biuro Wyborcze Delegatura w Opolu
Dyrektor dr Rafał Tkacz
Wojewódzki
Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu
Opolski Wojewódzki Inspektor Paweł Nakonieczny
Archiwum Państwowe w Opolu
Dyrektor prof. dr hab. Mirosław Lenart
Opolska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy
Komendant Justyna Soppa
Urząd
Statystyczny w Opolu
Dyrektor Janina Kuźmicka
Wydział
Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Opolskiego
Dziekan dr hab. Adam Drosik, prof. UO
Wydział
Ekonomiczny Uniwersytetu Opolskiego
Dziekan dr Bartosz Chorkowy
Muzeum
Śląska Opolskiego
Dyrektor Iwona Solisz
Centralne
Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach
Dyrektor dr Violetta Rezler-Wasielewska
Oddział
Opolski Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Dyrektor Łukasz Żmuda
Instytut
Śląski
Dyrektor dr Bartosz Kuświk