Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów – podpisanie ważnego listu intencyjnego

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów – podpisanie ważnego listu intencyjnego

Rektor UO prof. dr hab. Marek Masnyk, dyrektor opolskiego oddziału NBP prof. dr hab. inż. Paweł Frącz oraz szefowie służb mundurowych instytucji kultury, oświaty, ważnych opolskich urzędów podpisali w czwartek 17 marca 2022 roku list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kluczowe kompetencje społeczne.      

Spotkanie otworzył dyrektor opolskiego oddziału Narodowego Banku Polskiego prof. Paweł Frącz. Po przywitaniu gości głos oddał gospodarzowi spotkania rektorowi prof. Markowi Masnykowi.

 - Misją uniwersytetu jest wspieranie cennych społecznych inicjatyw i goszczenie w swoich murach osób, które te inicjatywy realizują – mówił rektor witając gości. – List intencyjny, który dziś podpiszemy, dotyczy współpracy wielu jednostek ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, gdzie kształtowane są postawy prospołeczne i proobywatelskie, gdzie młodzież nabywa odpowiednich umiejętności i kompetencji. Dlatego nie ma lepszego miejsca niż uniwersytet, by gościć takie inicjatywy jak dzisiejsza i sprzyjać im, co jest niezwykle ważne zwłaszcza w dzisiejszych trudnych czasach.

Rektor prof. Marek Masnyk nawiązał w ten sposób do wojny w Ukrainie i wielkiej pomocy, którą bardzo wiele osób – kierując się odpowiedzialnością społeczną i solidarnością – niesie uchodźcom z Ukrainy.

 - W naszych akademikach przebywa 250 uchodźców, przede wszystkim matek z dziećmi – mówił rektor. Podkreślił, że społeczność akademicka uniwersytetu wykazała wielkie zaangażowanie, przygotowując dla nich miejsce, organizując im życie, posiłki, odzież, leki, opiekę zdrowotną, co jest doskonałym przykładem obywatelskiej postawy.

Rektor zaznaczył także, że sygnowanie listu intencyjnego formalizuje współpracę, która ma miejsce od blisko dwóch lat i będzie trwała nadal. 

Krótki wykład pt. "Informacja jako zasób podstawowy XXI wieku"  wygłosił prof. dr hab. Bogusław Nierenberg z Uniwersytetu Jagiellońskiego.        

Co jest w liście intencyjnym?

Mówi on o działaniach zmierzających do współpracy w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kluczowe kompetencje społeczne. Inicjatywa adresowana jest do młodzieży szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych i obejmie swoim zasięgiem ponad 10 tysięcy uczniów. Głównym jej celem jest wyrównanie dysproporcji edukacyjnych i rozwijanie kluczowych kompetencji wśród uczniów z terenu województwa opolskiego poprzez rozszerzenie oferty edukacyjnej o dodatkowe zajęcia prowadzone przez uznanych ekspertów i praktyków w danej dziedzinie życia społecznego oraz gospodarczego. Udział w zajęciach proponowanych w ramach przedmiotowej inicjatywy, będzie służył rozwojowi osobistego potencjału edukacyjnego uczestników, co jest szczególnie ważne dla uczniów, którzy z powodu trudności edukacyjnych wynikających z ograniczeń związanych z COVID – 19 oraz okoliczności osobistych, społecznych, kulturowych bądź ekonomicznych, są narażeni na ryzyko przedwczesnego wykluczenia z systemu edukacji. Proponowana oferta edukacyjno-wychowawcza będzie aktywizować uczniów do współuczestnictwa w różnych formach kształcenia, zaś program oferowanych zajęć służyć będzie kształtowaniu nawyków dobrego i odpowiedzialnego spędzania czasu wolnego oraz przeciwdziałaniu niepożądanym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży, takim jak cyberprzestępczość, przemoc czy też agresja.

„W związku ze zbieżnością misji publicznej wszystkich instytucji biorących udział w niniejszej inicjatywie, będącej odpowiedzią na potrzeby edukacyjne społeczności województwa opolskiego, strony niniejszego Listu Intencyjnego deklarują: współdziałanie podczas realizacji zadań edukacyjnych kierowanych do uczniów, wspólne definiowanie potrzeb związanych z systematycznym procesem wspierania edukacji, konsultowanie założeń oraz zakresu działań wspierających rozwój dzieci i młodzieży, wspólne opracowanie nowych tematów edukacyjnych i metod ich upowszechniania w środowisku uczniowskim, przeprowadzenie analizy propozycji działań na rzecz skutecznej i rzetelnej edukacji zgłaszanych przez dyrekcje placówek oświatowych, nauczycieli, organizacje młodzieżowe oraz uczniów, szerzenie wiedzy poprzez realizację szeregu inicjatyw edukacyjnych skierowanych do uczniów, tak w formie spotkań bezpośrednich jak i drogą elektroniczną.

List sygnowali:

Komenda Wojewódzka Policji w Opolu,

Komendant nadinsp. dr Rafał Kochańczyk

Krajowa Administracja Skarbowa, Izba Administracji Skarbowej w Opolu

Dyrektor Bożena Kaleta                        

Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Opolu

Komendant st. bryg. mgr inż. Krzysztof Kędryk  

 Narodowy Bank Polski Oddział Okręgowy w Opolu

Dyrektor prof. dr hab. inż. Paweł Frącz        

Krajowe Biuro Wyborcze Delegatura w Opolu

Dyrektor dr Rafał Tkacz                       

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu

Opolski Wojewódzki Inspektor Paweł Nakonieczny     

 Archiwum Państwowe w Opolu

Dyrektor prof. dr hab. Mirosław Lenart        

Opolska Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy

Komendant Justyna Soppa                                                

Urząd Statystyczny w Opolu

Dyrektor Janina Kuźmicka                                      

Wydział Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Opolskiego

Dziekan dr hab.  Adam Drosik, prof. UO

Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Opolskiego

Dziekan dr Bartosz Chorkowy

Muzeum Śląska Opolskiego

Dyrektor Iwona Solisz

Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach

Dyrektor dr Violetta Rezler-Wasielewska

Oddział Opolski Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Dyrektor Łukasz Żmuda    

Instytut Śląski

Dyrektor dr Bartosz Kuświk

GALERIA ZDJĘĆ             

.