Granice i dialog - nasi studenci na warsztatach w Broumovie
Studenci seminarium
licencjackiego na kierunku English in Public Communication (Wydział
Filologiczny) wzięli udział w międzynarodowym projekcie Borders and Dialogue realizowanym
przez Uniwersytet Opolski i Uniwersytet Hradec-Kralove w ramach grantu
wyszehradzkiego.
Projekt obejmuje serię warsztatów dotyczących pograniczy i dialogu kultur. Po stronie czeskiej realizuje go Katedra Studiów nad Kulturą i Religią, a po stronie UO Interdyscyplinarne Laboratorium Przestrzeni Społecznych i Projektów Artystycznych.
W ramach projektu studenci pracują w terenie z konstruktem granicy w różnych wymiarach, ale podstawowymi punktami odniesienia są tożsamości: czeska i polska oraz materialne dziedzictwo i pamięć historyczna Niemców związanych regionami Sudetów i Śląska.
Studenci, wraz z wykładowcami, spędzili klika dni (4 - 7 października 2021 r.) w klasztorze w Broumovie, uczestnicząc w wykładach, pracując w terenie, odbywając dyskusje, oglądając filmy (nakręcony właśnie w Sudetach „Pokot” Agnieszki Holland, na podstawie powieści Olgi Tokarczuk) i pisząc raporty z terenu. W efekcie ich pracy powstanie wystawa posterów.
W warsztatach wzięli udział również studenci socjologii UO oraz praktykantki i praktykanci z Laboratorium Przestrzeni Społecznych z Iranu i Hiszpanii, którzy odbywają swoje staże w ramach programu Erasmus+, a także nowa English Teaching Assistant z Fundacji Fulbrighta, dr Sarah Jasmine Stork. Na koniec spotkania studenci zasadzili drzewa po obu stronach granicy polsko-czeskiej w Radkowie Kłodzkim - Studenej Vodzie, na pamiątkę spotkania, a w tym działaniu wzięli udział uczniowie z zespołu szkół im. Mikołaja Kopernika w Radkowie.
Kolejna tura warsztatów odbędzie się w Mosznej wiosną przyszłego roku.
Koordynatorem projektu z Uniwersytetu Hradec-Kralove jest dr Luděk Jirka, a ze strony UO dr Michał Wanke. Ze studentami w Broumovie pracowali także: prof. Tomáš Petráček, dr Petr Macek, dr David Bouma, dr František Burda, dr Jana Karlová oraz Marcin Deutschmann. Większość studentów biorących udział w projekcie należy do grupy seminaryjnej Public Spaces and Private Narratives. Humans and their Symbolic Boundaries.