Wydział Ekonomiczny finalizuje ważny międzynarodowy projekt

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Wydział Ekonomiczny finalizuje ważny międzynarodowy projekt

Przez blisko trzy lata naukowcy i studenci Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Opolskiego wspólnie z zagranicznymi partnerami pracowali nad programami, które do nauki o finansach włączą nowoczesne metody kształcenia. Efekt to kilka innowacyjnych programów nauczania i dwie unikatowe w skali Europy książki. Jednym z ostatnich akcentów programu była zorganizowana przez Wydział Ekonomiczny międzynarodowa konferencja.

 – Świat finansów zmienia się dynamicznie, paradygmaty które do tej pory funkcjonowały w tym świecie wymagają nowej analizy w kontekście dydaktyki, ale również nauki – wyjaśniała podczas opolskiej konferencji dr hab. Marta Maciejasz, prof. UO, dyrektorka Instytutu Ekonomii i Finansów, która kierowała projektem na Uniwersytecie Opolskim. – Kluczowe cele projektu opierają się na dwóch filarach: wspieranie możliwości cyfrowych szkolnictwa wyższego oraz wspieranie nauczania i uczenia się – dodawała.

Międzynarodowe konsorcjum

Program „Przemyśl Finanse – integracja innowacyjnych paradygmatów i technologii cyfrowych w nauczaniu finansów” („ReThink Finance – integrating innovative paradigms and digital technologies intofinancial teaching and literacy”) został zorganizowany w ramach Programu Erasmus+, Akcja Kluczowa 2 Partnerstwa w zakresie współpracy – sektor szkolnictwa wyższego.

Uniwersytet Opolski znalazł się w międzynarodowym konsorcjum, współpracując z Uniwersytetem Luciana Blagi w Sibiu, który był liderem projektu, a także z Uniwersytetem Las Palmas de Gran Canaria i Uniwersytetem w Sienie. Obok wyższych uczelni partnerami projektu byli również: rumuński Bold Technologies SRL oraz belgijski Institut de Haute Formation aux Politiques Communautaires.

Jednym z dwóch głównych założeń projektu było rozwijanie umiejętności cyfrowych nauczycieli akademickich w zakresie włączenia do programów nauczania nowoczesnych metod nauczania wykorzystujących technologie cyfrowe. Drugim natomiast, skierowanym do studentów było rozwijanie kompetencji w zakresie innowacyjnych dziedzin finansów (finanse cyfrowe, finanse behawioralne, neurofinanse, symulacje finansowe) oraz integracja obecnego oprogramowania, wykorzystywanego w praktyce w ich działalności, w celu lepszego wejścia na rynek pracy w przyszłości.

Od tradycyjnych finansów do neurofinansów

Program rozpoczął się w styczniu 2022 roku, a zakończy w styczniu 2025 r. Do tej pory w szkołach letnich, warsztatach i szkoleniach dla kadry nauczycielskiej udział wzięło ponad 100 studentów i 25 nauczycieli akademickich. Międzynarodowa konferencja zorganizowana w środę (18 września) przez Wydział Ekonomiczny UO była jednym z ostatnich akcentów i jednocześnie podsumowaniem projektu.

– W czasie naszej pracy okazało się, że powszechne wśród przedstawicieli wszystkich uczelni uczestniczących w międzynarodowym konsorcjum jest przekonanie, że programy nauczania związane z finansami muszą zostać odświeżone i sprowadzone do najnowocześniejszych standardów. Żyjemy przecież w czasach gwałtownych przemian w systemach finansowych, czy koncepcjach płatności – tłumaczył dr Robert Poskart, zastępca dyrektora Instytutu Ekonomii i Finansów Wydziału Ekonomicznego UO, współgospodarz opolskiej konferencji, odpowiedzialny także za realizację projektu na Uniwersytecie Opolskim.

W czasie projektu nie tylko pracowano nad przygotowaniem nowych programów nauczania, ale także nad poszerzaniem wiedzy studentów, w zakresie nowoczesnych finansów. – Staraliśmy się prezentować tę wiedzę w sposób jak najbardziej przydatny. Im więcej symulacji zbliżonych do praktyki, tym więcej studenci z tego wynoszą. Uczenie się z podręczników i brak możliwości zastosowania wiedzy w praktyce to pięta achillesowa systemu edukacji – podkreślał dr Poskart.

W ciągu trzech lat trwania projektu prowadzono szkolenia dla nauczycieli akademickich dotyczące rozwoju kompetencji cyfrowych i nowoczesnych metod nauczania. Podczas szkół letnich i warsztatów studenci poznawali zjawiska związane z cyfrowymi finansami, czy takie zagadnienia jak neurofinanse. – Wyjaśnialiśmy studentom, w jaki sposób nasze emocje przekładają się na decyzje finansowe, a takie decyzje mają przecież ogromny wpływ na naszą przyszłość – tłumaczyła dr hab. Marta Maciejasz, prof. UO.

Studenci zajmowali się też między inny takimi zagadnieniami jak: FinTech, czy blockchain. Podsumowując efekty projektu wskazano cztery podstawowe tematy:

  • Rozwój umiejętności cyfrowych i nowoczesnych metod nauczania nauczycieli ekonomii,
  • FinTech: cyfrowe finanse i blockchain,
  • Od tradycyjnych finansów do neurofinansów,
  • Wycena przedsiębiorstw i symulacje finansowe na globalnych rynkach.

Dla każdego z tych zagadnień stworzono programy nauczania, zestawy materiałów szkoleniowych, czy wirtualne szkolenia.

Już wkrótce opublikowane zostaną także dwie książki stanowiące podsumowanie trzyletniej pracy naukowców i studentów. W zakresie e-learningu nauczyciele akademiccy otrzymają do dyspozycji coś w rodzaju przewodnika po nowoczesnym nauczaniu cyfrowym: „Podstawowe praktyki nauczania w erze cyfrowej” ("Essential Teaching Practices in the Digital Era").

Drugą zaproponowaną pozycją będzie książka: „ReThink Finance: Zmieniające się paradygmaty w finansach – od tradycyjnych finansów do cyfrowych i neurofinansów”( "ReThink Finance: Changing paradigms in finance - from traditional finance to digital and neurofinance"). Obie książki będą dostępne on-line.

– To był czas bardzo intensywnej pracy, działo się bardzo wiele, a wszystkie efekty składają się w spójną całość – podsumowała projekt podczas opolskiej konferencji dr hab. Marta Maciejasz, prof. UO, dyrektorka Instytutu Ekonomii i Finansów.

GALERIA

.