Kończy się projekt „Logiczny uczeń”
W maju zakończą się niezwykle ciekawe projekty edukacyjne realizowane
przez pracowników Instytutu Filozofii UO. Projekty te skierowane były do
uczniów dawnych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z terenu miasta Opola, a
także z Gminy Dobrzeń Wielki oraz z miasta Rydułtowy w woj. śląskim.
Oba projekty miały swój początek we wrześniu 2017 roku, a zakończą się w maju 2019 r. Do projektów o nazwach „Logiczny uczeń gimnazjum jako III misja Uniwersytetu Opolskiego” oraz „Logiczny uczeń szkoły ponadgimnazjalnej jako III misja Uniwersytetu Opolskiego” przystąpiło w sumie 456 uczniów, w tym 220 z dawnych gimnazjów (PG1, PG4, PG5, PG7, Gimnazjum TAK, SJG WSERO – z Opola) i 236 z liceów ogólnokształcących (PLO I, PLO II, PLO III - z Opola, LO Dobrzenia Wielkiego i LO w Rydułtowach).
W ramach pozyskanych środków finansowych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (w wysokości ponad 132 tys. zł), w każdej grupie uczniów (maksymalnie 20-osobowej) przeprowadzane zostały 30 godzinne zajęcia fakultatywne, rozwijające kompetencje ogólnorozwojowe związane z: krytycznym, samodzielnym myśleniem; poprawnym argumentowaniem; logiką oraz heurystyką.
Podczas zajęć stosowano głównie metody aktywizujące, metody coachingowe, które pozwalają na realizację celów takich jak pobudzenie u uczniów ciekawości poznawczej, poprawa umiejętności analizy i syntezy, wykształcenie umiejętności poprawnego wnioskowania, wykształcenie umiejętności poprawnej argumentacji, rozwinięcie zdolności do zadawania pytań i podejmowania prób odpowiedzi na nie, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia.
Takie umiejętności przydadzą się każdemu uczniowi, niezależnie od wybranego profilu klasy czy przyszłego zawodu. Zajęcia były prowadzone głównie przez pracowników naukowo-dydaktycznych z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Opolskiego, którzy mają doświadczenie w pracy z młodzieżą szkolną. Każdy uczeń uczestniczący aktywnie w zajęciach otrzymał certyfikat, który może być przydatny w trakcie dalszej ścieżki edukacyjnej (studiowania).
Jak informuje dr hab. Robert Sochacki, prof. UO tematyka prowadzonych zajęć (inna dla liceów i dla gimnazjów) została bardzo wysoko oceniona przez dwóch niezależnych recenzentów. Zajęcia prowadzone w liceach oscylowały także (oprócz tematyki logicznej) wokół zagadnień związanych z etyką.
Na zdjęciu głównym: uczniowie III LO w Opolu z prowadzącą zajęcia prof. Iwoną Alechnowicz-Skrzypek.