Gry komputerowe – nie tylko zabawa

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Gry komputerowe – nie tylko zabawa

Trzecia już edycja Akademickiego Dnia Kultury Gier odbyła się 18 stycznia 2019 r. na Uniwersytecie Opolskim. Spotkanie miało miejsce w Auli Błękitnej Collegium Maius. Przybyli nie tylko studenci, ale także opolscy licealiści.

Jak podkreślają organizatorzy – pracownicy Katedry Kulturoznawstwa i Folklorystyki Uniwersytetu Opolskiego – spotkania takie jak ostatnie mają na celu przede wszystkim promocję młodego na naszej uczelni kierunku: Game Studies, ale nie tylko.

- Myślę, że coraz więcej osób nie uważa gier komputerowych już tylko za zabawę – mówi Łukasz Sasuła z Katedry Kulturoznawstwa i Folklorystyki. – Szerokie badania pokazują, że w obecnych czasach większość z nas już w coś gra – mam tu na myśli nie tylko gry komputerowe, ale choćby bardzo ostatnio popularne gry planszowe. A co do miejsca i zasadności obecności gier w naszym życiu – podejrzewam, że sto lat temu podobne pytania i podobne dyskusje odbywały się gdy chodzi o kino. Jego przeciwnicy – choćby twórcy teatralni czy operowi - lekceważyli jakieś tam ruchome obrazki twierdząc, że to oni robią prawdziwą sztukę. Jak to się rozwinęło widzimy dziś – wiemy, kto ten wyścig wygrał. Gry są po prostu kolejnym medium, następną płaszczyzną przekazywania opowieści, interakcji międzyludzkich, medium, w którym możemy się odnajdywać i siebie wyrażać. Są to po prostu teksty kultury – takie same jak książki, filmy czy spektakle teatralne i nie możemy, nie powinniśmy ich nie doceniać.

Łukasz Sasuła dodaje,  że jeśli zdecydujemy się odpuścić sobie całkowicie gry jako coś niepoważnego, to gry na tym nie stracą. – My natomiast tak – podkreśla. – Odetniemy sobie bowiem całą gałąź kultury, z którą moglibyśmy obcować i która mogłaby na wzbogacić. Gałąź coraz obszerniejszą, bo nie zapominajmy, że rynek finansowy gier jest dziś większy niż rynek muzyczny i filmowy razem wzięte.      

Akademicki Dzień Kultury Gier połączony był z wykładami specjalistów z branży gier komputerowych; wystąpił m.in. Tymon Smektała z firmy Techalnd, który opowiadał o tym, jak zostać game designerem. Prelekcję wygłosił także Łukasz Sasuła - mówił o literackim pochodzeniu fantastycznych wątków w grach wideo.

Po wykładach chętni mogli zajrzeć do sali gier, gdzie studenci kierunku Game Studies przygotowali ekspozycję konsol – starych i najnowszych.

ZOBACZ FILM

2
2
.