Sygnaliści

W Uniwersytecie Opolskim wprowadzono do stosowania procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, stanowiącą załącznik do zarządzenia nr 143/2024 Rektora Uniwersytetu Opolskiego z 15 listopada 2024 r.

Procedura określa osoby uprawnione do zgłaszania naruszeń prawa, zasady zgłaszania naruszeń prawa, tryb zgłaszania naruszeń w Uniwersytecie Opolskim i zasady podejmowania działań następczych. Procedura ma na celu ochronę sygnalistów i ustanowienie wewnętrznych kanałów zgłaszania naruszeń prawa w Uniwersytecie Opolskim umożliwiających reagowanie na naruszenia lub ich potencjalne wystąpienie.

Forma zgłoszenia

Zgłoszenie wewnętrzne o naruszeniu prawa przekazuje się do pełnomocnika ds. zgłoszeń wewnętrznych. Zgłoszenie może być dokonane:

1) w zamkniętej kopercie zaadresowanej na adres Biura Rektora – pełnomocnika ds. zgłoszeń wewnętrznych (Pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole), z adnotacją na kopercie „sygnaliści – poufne”,

2) elektronicznie na adres poczty elektronicznej (sygnalisci@uni.opole.pl) z adnotacją w temacie wiadomości „sygnaliści – poufne”,

3) elektronicznie za pośrednictwem systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją EZD (na konto techniczne Sygnaliści UO) z adnotacją w nazwie koszulki „sygnaliści – poufne”,

4) telefonicznie – z wykorzystaniem numeru telefonu: +48 401 68 99 w godzinach dyżuru Pełnomocnika ds. zgłoszeń wewnętrznych,

5) osobiście, pełnomocnikowi ds. zgłoszeń wewnętrznych, po wcześniejszym umówieniu spotkania w sposób wymieniony w pkt. 2-4.

Zakres zgłoszenia

Zgłoszenie wewnętrzne o naruszeniu prawa powinno zawierać:

1) imię i nazwisko sygnalisty,

2) adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej sygnalisty,

3) określenie stosunku prawnego łączącego sygnalistę z Uniwersytetem,

4) informację o naruszeniu prawa, z uwzględnieniem: daty i miejsca zdarzenia, czasu trwania, okoliczności,

5) dane osoby, której dotyczy zgłoszenie o naruszeniu prawa,

6) wskazanie dowodów potwierdzających fakty opisane w zgłoszeniu o naruszeniu prawa, w tym wskazanie ewentualnych świadków,

7) dane osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia o naruszeniu prawa oraz dane osób powiązanych z sygnalistą, jeżeli pozostają w stosunku pracy z Uniwersytetem,

8) informację, czy naruszenie prawa zostało już wcześniej zgłoszone i gdzie,

9) datę zgłoszenia o naruszeniu prawa i podpis sygnalisty.

Zgłoszenia anonimowe nie będą rozpatrywane.

Weryfikacja zgłoszenia

Pełnomocnik ds. zgłoszeń wewnętrznych dokonuje wstępnej oceny formalnej zgłoszenia o naruszeniu prawa oraz w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia o naruszeniu prawa potwierdza jego wpłynięcie, chyba że zgłaszający nie podał adresu lub adresu poczty elektronicznej, na który należy przekazać potwierdzenie.

Informację zwrotną po przeprowadzeniu postępowania przekazuje się sygnaliście w terminie do 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego. Termin w szczególnie uzasadnionych przypadkach może ulec przedłużeniu.

Zgłoszenie zewnętrzne

Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego. Zgłoszenia zewnętrzne przyjmowane są przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny właściwy do podjęcia działań następczych. Wstępna weryfikacja zgłoszenia zewnętrznego przez Rzecznika Praw Obywatelskich polega na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz zidentyfikowaniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Szczegółowy tryb i zasady dokonywania zgłoszeń zewnętrznych określają przepisy rozdziału 4 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów Dz.U. 2024 poz. 928. Z Rzecznikiem Praw Obywatelskich można skontaktować się poprzez adres: biurorzecznika@brpo.gov.pl.

Skip to content