Wiedza na miarę Wilków z Wall Street. Finał IX Igrzysk Ekonomicznych na Uniwersytecie Opolskim rozstrzygnięty
Co to jest eksport netto, co zaliczamy do narzędzi polityki pieniężnej, co oznacza postęp techniczny oraz które z aktywów nie należą do majątku trwałego – między innymi na tego typu pytania w środę, 28 maja, odpowiedzi formułowali uczestnicy finału IX Igrzysk Ekonomicznych, którzy pod czujnym okiem uniwersyteckiego jury zmagali się w rywalizacji zespołowej. Tegoroczna edycja wydarzenia po raz kolejny udowodniła, że młodzież z regionu nie tylko zna podstawy ekonomii, ale potrafi mówić o nich z pasją, argumentować i debatować z zacięciem profesjonalistów.
Pomysł, który narodził się kilka lat temu w Kole Naukowym Ekonomistów Uniwersytetu Opolskiego, przerodził się w prestiżowy konkurs. Działacze Koła powołali do życia format, który łączy ducha rywalizacji, sprawdzian wiedzy oraz umiejętność argumentacji w formule debaty oksfordzkiej – elementy, które razem kreują nie tylko wymagający konkurs, ale i przestrzeń do realnego rozwoju kompetencji przyszłych studentów kierunków ekonomicznych.
W tegorocznej edycji wzięło udział 35 drużyn z całej Opolszczyzny, spośród których do finału zakwalifikowało się osiem najlepszych. Tam mierzyły się one ze sobą w dwóch etapach: najpierw odpowiadały na pytania sprawdzające wiedzę teoretyczną, a następnie – w ramach debaty oksfordzkiej – musiały bronić lub obalić wylosowaną tezę. Jury oceniało nie tylko trafność odpowiedzi, ale także sposób ich prezentacji, umiejętność argumentowania oraz kreatywność.
– To nie są już tylko „PIT, CIT, VAT” – mówił dr Bartosz Chorkowy, dziekan Wydziału Ekonomicznego. – Te zespoły operują pojęciami z wyższej półki. Jako jury musimy czasem mocno się mobilizować, żeby właściwie ocenić ich poziom.
Podobne wrażenia miała przewodnicząca jury, dr hab. inż. Dominika Malchar-Michalska, prof. UO, która zwróciła uwagę na zmieniający się charakter edukacji ekonomicznej w szkołach. – Dziś młodzi ludzie mają utrudniony dostęp do systematycznej nauki ekonomii, programy nauczania są bardziej ogólne. A mimo to ci, którzy trafiają na Igrzyska, potrafią nas zaskoczyć – podkreśliła.
Największe emocje wzbudziła debata oksfordzka, której temat został wyłoniony drogą losowania spośród kilku wcześniej znanych propozycji. To właśnie tu uczestnicy mogli wykazać się nie tylko wiedzą, ale i refleksem, odwagą oraz kulturą dyskusji. W świecie przeładowanym informacjami i uproszczonymi przekazami, takie umiejętności są na wagę złota.
Wśród finalistów był Bartek Drobisz – tegoroczny maturzysta z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Opolu, pasjonat analizy gospodarczej, który nie boi się myśleć nieszablonowo. – Pieniądze są dla mnie narzędziem, nie celem – mówił. – Wiedza ekonomiczna to klucz do bezpieczeństwa: osobistego, rodzinnego i społecznego. Dzięki niej wiemy, jak zarządzać finansami, inwestować, pomagać innym.
Jego słowa najlepiej oddają ideę Igrzysk Ekonomicznych: to nie tylko konkurs, to platforma dla młodych, ambitnych umysłów, które chcą rozumieć świat i brać za niego odpowiedzialność. Jak podkreślają organizatorzy, udział w Igrzyskach to dla wielu uczniów pierwszy krok do studiowania ekonomii – nie z przypadku, ale z wyboru.
– Chcemy, żeby ten konkurs był coraz lepszy, coraz bardziej ambitny, i żeby inspirował kolejne pokolenia – mówił dr Bartosz Chorkowy. – Po dwóch latach pandemicznej przerwy Igrzyska powróciły w swojej wiernej formule. A sądząc po tegorocznym poziomie przygotowania finalistów, o przyszłość ekonomii – przynajmniej w regionie – możemy być spokojni.
Wyniki IX Igrzysk Ekonomicznych UO:
1. miejsce: Franciszek Zimnowoda, Tomasz Dobosz, Bartosz Drobisz (Zespół Szkół Ekonomicznych im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Opolu)
2. miejsce: Emilia Mysłek, Amelia Narewska, Julia Baca (Zespół Szkół Ekonomicznych w Brzegu)
3. miejsce: Piotr Mruklik, Marcin Kubica, Dariusz Kownacki (Zespół Szkół Zawodowych nr 1 w Brzegu)
4. miejsce: Julia Prudziłko, Julia Nieświec, Julia Kwoczek (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku)
5. miejsce: Angelika Linder, Oliwia Rinke, Kamila Iżyk (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku)
6. miejsce: Szymon Kołtun, Przemysław Majer, Mateusz Socha (Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie)
7. miejsce: Piotr Loster, Magdalena Czyżewska, Mikołaj Jóśko (Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr 8 w Opolu)
7. miejsce: Wiktoria Tischbierek, Martyna Moj, Paweł Broj (Zespół Szkól Ekonomicznych im.gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Opolu).
Wszystkim finalistom Igrzysk serdecznie gratulujemy!
Uniwersytet Opolski przywiązuje dużą wagę do poszanowania prywatności użytkowników odwiedzających serwisy internetowe Uczelni. W celu optymalizacji usług, umożliwienia prawidłowego funkcjonowania i zapisywania ustawień poszczególnych użytkowników, strony internetowe Uniwersytetu Opolskiego wykorzystują tzw. cookies (z ang. ciasteczka). Cookies to małe pliki tekstowe wysyłane przez serwis do przeglądarki internetowej użytkownika na urządzeniu końcowym (komputer, smartfon, tablet, itp.). W tym miejscu możecie Państwo podjąć decyzję dotyczącą typów plików cookies, które będą wykorzystywane w tym serwisie internetowym. Klikając Ustawienia możesz wybrać jakie cookies opcjonalne będą stosowane. Wyrażoną zgodę można wycofać w dowolnym momencie zmieniając wybrane ustawienia. Klikając Zaakceptuj wszystko zgadzasz się na użycie plików cookie i podobnych technologii we wszystkich wskazanych poniżej celach. Możesz odrzucić stosowanie cookies opcjonalnych klikając Odrzuć wszystkie.
Więcej informacji:
Polityka prywatności