Wiedza na miarę Wilków z Wall Street. Finał IX Igrzysk Ekonomicznych na Uniwersytecie Opolskim rozstrzygnięty

Co to jest eksport netto, co zaliczamy do narzędzi polityki pieniężnej, co oznacza postęp techniczny oraz które z aktywów nie należą do majątku trwałego –  między innymi na tego typu pytania w środę, 28 maja, odpowiedzi formułowali uczestnicy finału IX Igrzysk Ekonomicznych, którzy pod czujnym okiem uniwersyteckiego jury zmagali się w rywalizacji zespołowej. Tegoroczna edycja wydarzenia po raz kolejny udowodniła, że młodzież z regionu nie tylko zna podstawy ekonomii, ale potrafi mówić o nich z pasją, argumentować i debatować z zacięciem profesjonalistów.

Pomysł, który narodził się kilka lat temu w Kole Naukowym Ekonomistów Uniwersytetu Opolskiego, przerodził się w prestiżowy konkurs. Działacze Koła powołali do życia format, który łączy ducha rywalizacji, sprawdzian wiedzy oraz umiejętność argumentacji w formule debaty oksfordzkiej – elementy, które razem kreują nie tylko wymagający konkurs, ale i przestrzeń do realnego rozwoju kompetencji przyszłych studentów kierunków ekonomicznych.

W tegorocznej edycji wzięło udział 35 drużyn z całej Opolszczyzny, spośród których do finału zakwalifikowało się osiem najlepszych. Tam mierzyły się one ze sobą w dwóch etapach: najpierw odpowiadały na pytania sprawdzające wiedzę teoretyczną, a następnie – w ramach debaty oksfordzkiej – musiały bronić lub obalić wylosowaną tezę. Jury oceniało nie tylko trafność odpowiedzi, ale także sposób ich prezentacji, umiejętność argumentowania oraz kreatywność.

– To nie są już tylko „PIT, CIT, VAT” – mówił dr Bartosz Chorkowy, dziekan Wydziału Ekonomicznego. – Te zespoły operują pojęciami z wyższej półki. Jako jury musimy czasem mocno się mobilizować, żeby właściwie ocenić ich poziom.

Podobne wrażenia miała przewodnicząca jury, dr hab. inż. Dominika Malchar-Michalska, prof. UO, która zwróciła uwagę na zmieniający się charakter edukacji ekonomicznej w szkołach. – Dziś młodzi ludzie mają utrudniony dostęp do systematycznej nauki ekonomii, programy nauczania są bardziej ogólne. A mimo to ci, którzy trafiają na Igrzyska, potrafią nas zaskoczyć – podkreśliła.

Największe emocje wzbudziła debata oksfordzka, której temat został wyłoniony drogą losowania spośród kilku wcześniej znanych propozycji. To właśnie tu uczestnicy mogli wykazać się nie tylko wiedzą, ale i refleksem, odwagą oraz kulturą dyskusji. W świecie przeładowanym informacjami i uproszczonymi przekazami, takie umiejętności są na wagę złota.

Wśród finalistów był Bartek Drobisz – tegoroczny maturzysta z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Opolu, pasjonat analizy gospodarczej, który nie boi się myśleć nieszablonowo. – Pieniądze są dla mnie narzędziem, nie celem – mówił. – Wiedza ekonomiczna to klucz do bezpieczeństwa: osobistego, rodzinnego i społecznego. Dzięki niej wiemy, jak zarządzać finansami, inwestować, pomagać innym.

Jego słowa najlepiej oddają ideę Igrzysk Ekonomicznych: to nie tylko konkurs, to platforma dla młodych, ambitnych umysłów, które chcą rozumieć świat i brać za niego odpowiedzialność. Jak podkreślają organizatorzy, udział w Igrzyskach to dla wielu uczniów pierwszy krok do studiowania ekonomii – nie z przypadku, ale z wyboru.

– Chcemy, żeby ten konkurs był coraz lepszy, coraz bardziej ambitny, i żeby inspirował kolejne pokolenia – mówił dr Bartosz Chorkowy. – Po dwóch latach pandemicznej przerwy Igrzyska powróciły w swojej wiernej formule. A sądząc po tegorocznym poziomie przygotowania finalistów, o przyszłość ekonomii – przynajmniej w regionie – możemy być spokojni.


Wyniki IX Igrzysk Ekonomicznych UO:

1. miejsce: Franciszek Zimnowoda, Tomasz Dobosz, Bartosz Drobisz (Zespół Szkół Ekonomicznych im. gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Opolu)

2. miejsce: Emilia Mysłek, Amelia Narewska, Julia Baca (Zespół Szkół Ekonomicznych w Brzegu)

3. miejsce: Piotr Mruklik, Marcin Kubica, Dariusz Kownacki (Zespół Szkół Zawodowych nr 1 w Brzegu)

4. miejsce: Julia Prudziłko, Julia Nieświec, Julia Kwoczek (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku)

5. miejsce: Angelika Linder, Oliwia Rinke, Kamila Iżyk (Zespół Szkół Rolniczych w Prudniku)

6. miejsce: Szymon Kołtun, Przemysław Majer, Mateusz Socha (Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie)

7. miejsce: Piotr Loster, Magdalena Czyżewska, Mikołaj Jóśko (Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr 8 w Opolu)

7. miejsce: Wiktoria Tischbierek, Martyna Moj, Paweł Broj (Zespół Szkól Ekonomicznych im.gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Opolu).

Wszystkim finalistom Igrzysk serdecznie gratulujemy!

GALERIA

Udostępnij post

Przejdź do treści