Uniwersytet Opolski inwestuje w przyszłość medycyny. Ponad 50 mln zł z KPO na rozwój kierunków medycznych

Uniwersytet Opolski przystępuje do realizacji przełomowego projektu modernizacji i doposażenia infrastruktury dydaktycznej oraz klinicznej, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycje pozwolą na unowocześnienie bazy nauczania oraz stworzenie jednych z najnowocześniejszych warunków kształcenia w kraju.

Uniwersytet Opolski otrzymał dotację w rekordowej wysokości ponad 50 milionów złotych dofinansowania na rozbudowę i modernizację uczelnianej infrastruktury. Wsparcie pochodzi z komponentu D Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – „Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia” – i ma na celu wzmocnienie potencjału kształcenia przyszłych kadr medycznych. Wysokość wsparcia jest niebagatelna i stanowi uczelniany rekord – to najwyższa dotacja na cele inwestycyjne, pozyskana dotychczas przez Uniwersytet Opolski. Dla porównania, koszt inwestycji związanej z uruchomieniem kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Opolskim w 2017 roku wyniósł ok. 34 mln zł.

W ramach projektu gruntownym unowocześnieniem objęta zostanie baza dydaktyczna w Collegium Medicum, Collegium Biotechnologicum, Collegium Salutis Humanae, Collegium Anatomicum, Collegium Chemicum oraz w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym. Dzięki realizacji inwestycji studenci medycyny, farmacji, pielęgniarstwa czy położnictwa będą uczyć się w przestrzeniach dostosowanych do europejskich standardów nauczania praktycznego, wykorzystujących najnowocześniejsze technologie, cyfrowe systemy edukacyjne i zaawansowane symulatory pacjentów.

– Realizacja tego przedsięwzięcia stanowi kolejny bardzo ważny etap w rozwoju Uniwersytetu Opolskiego jako nowoczesnego ośrodka akademickiego kształcącego przyszłe kadry medyczne. Pozyskane środki pozwalają nam nie tylko znacząco wzmocnić potencjał dydaktyczny uczelni, ale przede wszystkim odpowiedzialnie reagować na rosnące potrzeby systemu ochrony zdrowia w Polsce i Europie. Inwestując w infrastrukturę, inwestujemy w jakość kształcenia w obszarze nauk medycznych, a tym samym w przyszłość – naszych studentów, Uczelni, miasta i regionu. To wyraźny sygnał, że Uniwersytet Opolski konsekwentnie buduje swoją pozycję, aktywnie się rozwija i skutecznie wykorzystuje szanse prowadząc działania, które wpisują się w długofalową strategię rozwoju uczelni – podkreśla prof. dr hab. Jacek Lipok, Rektor Uniwersytetu Opolskiego.

Zakres prac inwestycyjnych obejmuje m.in. adaptację i modernizację pracowni dydaktycznych, zakup nowoczesnej aparatury medycznej, rozbudowę sal symulacyjnych oraz utworzenie specjalistycznych przestrzeni do nauczania zdalnego, e-dokumentacji medycznej i telemedycyny. Zmiany te obejmują także dostosowanie pomieszczeń do organizacji egzaminu OSCE – standaryzowanego egzaminu klinicznego, który staje się europejskim standardem weryfikacji kompetencji praktycznych przyszłych lekarzy. – Tworzymy tym samym nieco wizjonerską, nieco bardziej przyszłościową, bardzo ambitną przestrzeń do kształcenia studentów w obszarze medycyny cyfrowej – podsumowuje dr hab.n.med. Jacek Jóźwiak, prof. UO, Dziekan Wydziału Lekarskiego UO.

W Collegium Anatomicum powstaną nowoczesne sale prosektoryjne i techniczne, dostosowane do standardów higienicznych i edukacyjnych. Pracownie przedkliniczne i laboratoryjne w Collegium Chemicum oraz w kompleksie przy ul. Katowickiej zostaną wyposażone w specjalistyczny sprzęt umożliwiający prowadzenie zajęć w oparciu o najnowsze metody analizy, diagnostyki i farmakologii. – Nie możemy zapominać, że farmacja to głównie środki lecznicze, leki, które są stosowane u pacjentów, dlatego nasze doposażenie będzie związane z laboratoriami i zaczynamy od syntezy środków leczniczych, zarówno na stole laboratorium i związanych z typowymi – wyjaśnia dr Anna Kusakiewicz – Dawid, Dziekan Wydziału Chemii i Farmacji UO.

Z kolei na potrzeby kierunków realizowanych na Wydziale Nauk o Zdrowiu powstaną sale symulacji porodowej, pracownie komputerowe oraz przestrzenie do nauczania metod opieki nad pacjentem w warunkach zbliżonych do rzeczywistych – z użyciem cyfrowych baz danych, systemów e-historii choroby i e-rejestracji. – Student, będąc w centrum symulacji, ma możliwość ponownego przećwiczenia zadania i zredukowania błędów do minimum – tłumaczy Joanna Piasecka, Dyrektor Biura Wydziału nauk o Zdrowiu UO. – To świetnie przygotowuje do późniejszej realnej pracy z pacjentem.

Kulminacyjnym punktem projektu będzie utworzenie nowoczesnej bazy klinicznej w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Opolu, w której znajdzie się m.in. Centrum Telemedycyny i e-Zdrowia. Studenci będą mieli dostęp do sal seminaryjnych, stanowisk symulacyjnych, pokojów pacjenta standaryzowanego, a także infrastruktury umożliwiającej przeprowadzanie e-konsultacji, e-diagnostyki czy e-recept. – Uważam, że warunki kształcenia, które stworzymy w naszym szpitalu, będą naprawdę na bardzo wysokim poziomie, takim jak jest w całej Unii Europejskiej – wyjaśnia Dariusz Madera, Dyrektor USK w Opolu. – Liczę, że inwestycja nie tylko poprawi komfort pobytu studentów w naszej placówce, ale także – że wpłynie to na zwiększenie liczby studentów kierunków medycznych w naszym województwie.

– Realizacja tego projektu to nie tylko ogromna szansa inwestycyjna, ale także jedno z najbardziej wymagających przedsięwzięć administracyjnych, z jakimi mierzy się Uniwersytet Opolski. Musimy równolegle prowadzić prace budowlane, zakupy sprzętu, procesy przetargowe oraz zapewnić zgodność z zasadami kwalifikowalności wydatków w ramach KPO. Wyzwanie stanowi również zapewnienie zasobów kadrowych zdolnych do udźwignięcia zwiększonego obciążenia administracyjnego. To wielka odpowiedzialność, ale też dowód, że Uniwersytet Opolski posiada dojrzałość instytucjonalną do realizacji złożonych projektów inwestycyjnych o strategicznym znaczeniu dla województwa a nawet kraju – zaznacza Joanna Kostuś, Kanclerz Uniwersytetu Opolskiego.

Studenci kierunków medycznych zyskają dostęp do infrastruktury, która nie tylko spełnia, ale często przekracza obowiązujące standardy akredytacyjne. Nowe pracownie i laboratoria umożliwią naukę na symulatorach wysokiej wierności, realizację scenariuszy klinicznych w warunkach przypominających realne szpitale oraz rozwijanie umiejętności cyfrowych niezbędnych do pracy z dokumentacją medyczną, teleporadami i e-opieką nad pacjentem.

W ramach projektu doposażona zostanie także dydaktyczna baza wykładowa – trzy uczelniane aule, zlokalizowane w obiektach Collegium Medicum oraz Collegium Salutis Humanae, zyskają nowoczesne rozwiązania technologiczne, umożliwiające prowadzenie wykładów w formule stacjonarnej, zdalnej oraz hybrydowej z wykorzystaniem streamingu do innych pomieszczeń dydaktycznych. Do sal  trafią m.in. nowe systemy multimedialne, komputery, systemy kontroli dostępu do pomieszczeń, systemy centralnego sterowania oraz nowoczesne meble, wykładziny i rolety. To wszystko z myślą o konieczności zachowania wysokich standardów prowadzenia wykładów dla rosnących liczebnie roczników studentów kierunków medycznych.  

Całość inwestycji zostanie zrealizowana do końca marca 2026 roku. Przedsięwzięcie będzie realizowane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi przestrzegania polityk horyzontalnych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027, takich jak zasada równości kobiet i mężczyzn, równości szans i niedyskryminacji oraz zrównoważonego rozwoju. Kluczowym elementem planowanych inwestycji, modernizacji i doposażenia bazy dydaktycznej będzie również przestrzeganie zasady DNSH („do no significant harm” – „nie czyń poważnej szkody”).

GALERIA

Udostępnij post

Przejdź do treści