Zamiast wkuwać formułki na egzamin, przeprowadzają wywiady z ludźmi, którzy każdego dnia stoją na straży bezpieczeństwa. Studenci II roku studiów uzupełniających magisterskich na kierunkach politologia i stosunki międzynarodowe w ramach zaliczenia zaprojektowali i stworzyli własny podcast o cyberbezpieczeństwie. I zachęcają do wysłuchania efektów swojej pracy – pierwszy odcinek już w eterze!
Cyber Nexus to nie tylko zaliczenie przedmiotu „Technologiczny wymiar bezpieczeństwa”; to także prawdziwa szkoła dziennikarstwa, komunikacji interpersonalnej i technologii w służbie społeczeństwa. Studenci II roku studiów uzupełniających magisterskich na kierunkach stosunki międzynarodowe i politologia postanowili wyjść poza schemat i… wcisnęli „REC”.
Zamiast prezentacji z 50 slajdami i zaliczenia z pytaniami o firewalle, studenci z inicjatywy swojego wykładowcy, dr. Bartosza Maziarza, dostali nietypowe zadanie: stworzyć podcast, który pokaże, jak wygląda bezpieczeństwo publiczne z perspektywy tych, którzy za nie odpowiadają. Efekt? Seria rozmów z ekspertami, w których nie brakuje trudnych pytań, ale i odrobiny luzu. Wszystko jest już dostępne do odsłuchania – pierwszy odcinek z udziałem dr. Jarosława Kostyły, Dyrektora Opolskiego Centrum Ratownictwa Medycznego w Opolu, pojawił się na Spotify oraz Apple Podcasts 3 kwietnia, premiery pozostałych wywiadów zaplanowano na co najmniej 7 kolejnych czwartków. W rozmowach pojawiają się m.in. przedstawiciele instytucji zajmujących się cyberbezpieczeństwem, ochroną danych, systemami reagowania kryzysowego, innowacjami wojskowymi czy zarządzaniem informacją kryzysową w massmediach.
– Przyjęliśmy pomysł dr. Maziarza na zaliczenie w formie podcastu z ogromnym entuzjazmem i zaangażowaniem – mówi Łukasz Łukasik, student II roku studiów uzupełniających magisterskich na kierunku politologia i jeden z autorów projektu. – Osobiście nie czułem stresu, z ochotą przystąpiłem do realizacji przedsięwzięcia, bo miałem już doświadczenie w prowadzeniu wywiadów oraz montażu nagrań. Największy dylemat stanowił dobór rozmówców do poszczególnych odcinków cyklu, bo liczba pomysłów na bohaterów podcastu była ogromna, a możliwości technicznej realizacji serii – ograniczone. Ostatecznie wybraliśmy naszym zdaniem najciekawsze osobowości, których niezwykle rzeczowe, eksperckie wypowiedzi ujęte w formule luźnej rozmowy stanowią ogromny atut Cyber Nexusa – dodaje Łukasz Łukasik.
Studenci nie tylko samodzielnie opracowali listę rozmówców i scenariusz cyklu, ale również podjęli się kompleksowej produkcji podcastu w wymyślonym przez siebie formacie – od nawiązania kontaktu z bohaterami poszczególnych odcinków, poprzez techniczną ich realizację, montaż, autoryzację treści, aż po publikację gotowego nagrania w popularnych serwisach streamingowych.
– Od kilku lat obserwuję, że klasyczne formy zaliczeń przedmiotów akademickich zawodzą. W dobie wszechobecnego Internetu i coraz doskonalszych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji przygotowywanie przez studentów standardowej prezentacji czy pracy pisemnej mija się z celem, bo tak naprawdę w żaden sposób nie weryfikuje wiedzy – wyjaśnia genezę przedsięwzięcia dr Bartosz Maziarz, adiunkt w Instytucie Nauk o Polityce i Administracji Uniwersytetu Opolskiego, opiekun grupy twórców Cyber Nexusa. – Studenci mieli już kilka praktycznych zaliczeń prowadzonych przeze mnie przedmiotów, między innymi tworzyli grę planszową i uruchamiali profil na TikToku. Uważam, że w kształceniu warto postawić na umiejętności praktyczne; oprócz dostarczania solidnej dawki typowej wiedzy akademickiej należy kreować w młodych ludziach takie cechy, jak otwartość, łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych, proaktywność i konsekwencja w działaniu. Podcast doskonale wspierał realizację tego założenia – dodaje dr Maziarz.
Twórcy Cyber Nexusa liczą, że ich dzieło spotka się z zainteresowaniem i uznaniem odbiorców. Zachęcamy zatem do wysłuchania pierwszego odcinka i podzielenia się opinią!
Podcast na Spotify
Podcast na Apple Podcasts