Zajęciami z fizyki i chemii rozpoczęliśmy nowy rok akademicki w Opolskim Uniwersytecie Małego Naukowca. Inauguracja odbyła się 25 października 2025 roku w Villi Academica.
Zajęcia prowadzili dr Grzegorz Spaleniak i dr Katarzyna Książek. Dzieci wspólnie eksperymentowały, obserwowały reakcje chemiczne i poznawały zjawiska fizyczne w praktyczny, angażujący sposób. Kolorowe doświadczenia, wybuchy piany i tajemnice naukowych reakcji wzbudziły ich entuzjazm i ciekawość.
Zanim jednak mali naukowcy zabrali się za poznawanie tajników chemii i fizyki, uczestniczyli w inauguracji roku akademickiego. Ten otworzyły: prorektor ds. studentów dr hab. Joanna Ryszka, prof. UO; opolska kurator oświaty Joanna Raźniewska oraz prezeska Fundacji UO dr Sabina Wyrwich-Płotka.
To pierwsza edycja projektu, który realizuje Fundacja Uniwersytetu Opolskiego. Inicjatywa otwiera przed najmłodszymi drzwi do świata nauki i pokazuje, że zdobywanie wiedzy może być fascynującą przygodą. Do OUMN dołączyło 32 dzieci, które otrzymały nawet swoje pierwsze indeksy.
Rok akademicki Opolskiego Uniwersytetu Małego Naukowca obejmuje siedem comiesięcznych zjazdów, podczas których dzieci będą poznawać różne dziedziny wiedzy i spotykać się z naukowcami UO. W planie znalazły się tematy związane m.in. z: ekonomią i architekturą krajobrazu, naukami o zdrowiu, grywalizacją, kryminalistyką oraz iluzjami matematycznymi.
– Chcemy, by Opolski Uniwersytet Małego Naukowca był miejscem, w którym dzieci czują, że nauka może być fascynująca, dostępna i pełna radości – podkreślała dr Sabina Wyrwich-Płotka, prezeska Fundacji UO. – To inwestycja w ich przyszłość, ale także w przyszłość całego naszego regionu, bo właśnie z tych młodych pasjonatów wyrastają później naukowcy, inżynierowie, artyści czy przedsiębiorcy.
Projekt ma charakter warsztatowy, co oznacza, że każde spotkanie to aktywne uczestnictwo, eksperymenty, zabawa i praktyczne odkrywanie wiedzy. Zajęcia prowadzą wykładowcy i badacze z UO, którzy z pasją dzielą się swoją wiedzą, inspirując najmłodszych do zadawania pytań i rozwijania naukowej ciekawości.
GALERIA