O jakości kształcenia przez 4 dni! Uczestnicy inspirowali się i dzielili innowacjami
Wykłady, dyskusje, szkolenia, a nawet zajęcia sportowe – to wszystko znalazło się w programie Dni Jakości Kształcenia Uniwersytetu Opolskiego, które trwały od 6 do 9 maja 2025 roku. Umożliwiły wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, szczególnie pomiędzy nauczycielami akademickimi.
Wydarzenie otworzył dzień wspólny dla całej uczelni. Posłuchać można było o zmieniający się kompetencjach jutra, problem-based learningu w podnoszeniu jakości kształcenia oraz innowacyjnych formach prowadzenia zajęć dydaktycznych. Na koniec odbyła się studencka debata, której uczestnicy dyskutowali o swoim udziale w procesie doskonalenia jakości kształcenia.
– Wydarzenie ma ułatwić wykładowcom przekazywanie dobrych praktyk, które wykorzystują, ucząc młode pokolenia. Wielu z nich opiera się na innowacyjnych metodach, ale nie ma jak się nimi podzielić – mówiła dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO, prorektor ds. kształcenia. – Taką właśnie możliwość dają im Dni Jakości Kształcenia. Nauczyciele akademiccy mogą wymieniać się tutaj swoim doświadczeniem i omawiać, w jaki sposób przekazują studentom wiedzę i jak ją weryfikują.
Drugi, trzeci i czwarty dzień DJK były bardziej ukierunkowane, ponieważ pałeczkę przejęły wydziały i jednostki UO. Wydział Nauk o Zdrowiu przygotował szkolenie dotyczące resuscytacji z użyciem defibrylatora AED oraz wykłady o cukrzycy typu 1 i depresji wśród studentów. Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu zorganizowało zajęcia sportowe, Wydział Prawa i Administracji wykład o pracy adwokata, a Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki zajęcia na temat prac dyplomowych jako wyznaczników jakości kształcenia.
Wydział Filologiczny przygotował natomiast warsztaty o medytacji w pracy na uczelni, tworzeniu przyjaznego środowiska akademickiego, wspieraniu krytycznego myślenia oraz metaforach w pisaniu na poziomie uniwersyteckim. Mowa była też o sztucznej inteligencji w biznesie i o monitoringu jakości kształcenia na przykładzie rozwiązań stosowanych na tym wydziale w procesie dyplomowania.
– Sercem uniwersytetu są studenci. Zależy nam na tym, aby ich dobrze kształcić, i aby trafiali na rynek pracy z odpowiednimi kompetencjami – mówiła dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO. – Już nie dyplom decyduje o tym, czy ktoś znajdzie wymarzoną pracę, ale właśnie owe kompetencje i dobre przygotowanie, by funkcjonować w szybko zmieniającym się świecie. Zobowiązujemy się, by w jak najlepszy i przejrzysty sposób przekazywać wiedzę, która jest aktualna, współczesna i zgodna z trendami postępu cywilizacyjnego.
Wykład o nauce histologii z użyciem platformy 3DHistech przygotował z kolei Wydział Lekarski. Podobnie jak zajęcia o dziennikach laboratoryjnych z naklejkami, jako ciekawym narzędziu dydaktycznym w nauce obrazów mikroskopowych, a także o roli symulacji medycznej w nauczaniu i działalności Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IMFSA na UO.
Uczestnicy mogli też posłuchać wystąpień: „Kierunki ścisłe, a kompetencje zawodowe” (Wydział Przyrodniczo-Techniczny), „Narzędzia wspomagające dydaktykę akademicką” i „Zastosowanie narzędzi AI w pracy dydaktycznej” (Wydział Nauk Społecznych), „Metody aktywizowania studentów podczas zajęć i poza zajęciami” (Wydział Chemii i Farmacji) oraz „Blue Ocean Strategy – znajdź swoją niszę rynkową” (Wydział Ekonomiczny).
Centrum Nowoczesnych Technologii zorganizowało natomiast szkolenie z platformy Microsoft Teams, którą uczelnia wykorzystuje do kształcenia na odległość. Do tego dr hab. Jakub Brdulak, prof. SGH wygłosił wykład zatytułowany „Po co zapewnianie jakości? Wyzwania i potencjalna wartość dla uczelni”.
Poszczególne punkty programu Dni Jakości Kształcenia odbywały się w budynkach: Collegium Maius, Collegium Civitas, Wydziału Nauk o Zdrowiu, Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu, Collegium Iuridicum, Collegium Medicum, Collegium Biotechnologicum, Collegium Chemicum oraz przy ul. Oleskiej 48 i na platformie MS Teams.
Wydarzenie zorganizowały Biuro Dydaktyki i Jakości Kształcenia oraz Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia przy współpracy z prorektor ds. kształcenia dr hab. Anną Weissbrot-Koziarską, prof. UO. Była to jego druga edycja.
Uniwersytet Opolski przywiązuje dużą wagę do poszanowania prywatności użytkowników odwiedzających serwisy internetowe Uczelni. W celu optymalizacji usług, umożliwienia prawidłowego funkcjonowania i zapisywania ustawień poszczególnych użytkowników, strony internetowe Uniwersytetu Opolskiego wykorzystują tzw. cookies (z ang. ciasteczka). Cookies to małe pliki tekstowe wysyłane przez serwis do przeglądarki internetowej użytkownika na urządzeniu końcowym (komputer, smartfon, tablet, itp.). W tym miejscu możecie Państwo podjąć decyzję dotyczącą typów plików cookies, które będą wykorzystywane w tym serwisie internetowym. Klikając Ustawienia możesz wybrać jakie cookies opcjonalne będą stosowane. Wyrażoną zgodę można wycofać w dowolnym momencie zmieniając wybrane ustawienia. Klikając Zaakceptuj wszystko zgadzasz się na użycie plików cookie i podobnych technologii we wszystkich wskazanych poniżej celach. Możesz odrzucić stosowanie cookies opcjonalnych klikając Odrzuć wszystkie.
Więcej informacji:
Polityka prywatności