„Przyszłość edukacji – dialog, współpraca, innowacje społeczne” to tytuł dwudniowej konferencji, w której uczestniczyła prorektor ds. kształcenia Uniwersytetu Opolskiego dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO i dr Katarzyna Książek z Instytutu Fizyki. Wydarzenie odbywało się 24 i 25 marca 2025 roku w Opolu.
Pierwszego dnia w sali Orła Białego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego zorganizowano część teoretyczną, w której udział wzięła dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO. Dzień później, już w sali konferencyjnej Centrum Dialogu Obywatelskiego, odbyła się też część warsztatowa. Tam UO reprezentowała dr Katarzyna Książek, która poprowadziła lekcję fizyki, korzystając z metody grywalizacji.
To dwudniowe wydarzenie dotyczyło innowacji w edukacji i barier, na które natrafiają. Jego uczestnicy dyskutowali o stanie polskiego systemu oświaty i wyzwaniach, z jakimi się mierzy. Odpowiedziały sobie też na pytanie, jak uczyć, by robić to atrakcyjnie i skutecznie.
Konferencję zorganizowały Fundacja KLIK dla Edukacji, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych i Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej „FREE”. Zaprosiły na nią około 70 dyrektorów ze szkół podstawowych z całej Opolszczyzny, a także ekspertów, w tym dr hab. Annę Weissbrot-Koziarską, prof. UO.
To nie tylko prorektor ds. kształcenia na Uniwersytecie Opolskim, ale także pedagożka, która naukowo zajmuje się m.in.: systemem edukacji, nierównościami w dostępie do nauki, polityką edukacyjną oraz szansami i zagrożeniami dla procesów edukacyjnych w Polsce. Profesor wystąpiła podczas tej części wydarzenia, którą poświęcono zagadnieniom teoretycznym.
– Tworzenie sztucznego gorsetu, do którego mamy wkładać nauczycieli, by później kształtowali dzieci według tego określonego modelu, nie jest dobrą drogą – oceniła dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO. – Należałoby zrezygnować z odgórnej polityki oświatowej i przekazać ją w ręce samorządów. One wiedzą lepiej, jakie na ich terenach są potrzeby, jakimi dysponują warunkami, i co najważniejsze: jakich mają uczniów.
Prorektor podkreślała też, że powstawanie stowarzyszeń i fundacji, które pracują nad innowacjami edukacyjnymi, jest bardzo pożądane. Jednocześnie zwróciła uwagę na fakt, że niemożliwe jest wytworzenie standardu, który przez cały czas byłby obowiązującym pod kątem kształcenia nauczycieli i ich pracy z podopiecznymi. To dlatego, że zmiany społeczne zachodzą zbyt szybko.
– Władze centralne muszą zrozumieć, na czym polega przygotowanie młodego człowieka do życia w jego przestrzeni społeczno-gospodarczej – zaznaczyła dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO. – Bez tego nigdy nie osiągniemy sukcesu w kształceniu młodych ludzi. A pamiętajmy, że to oni będą kiedyś decydować o naszych losach.
Celami konferencji były: rozmowa o wyzwaniach i rozwiązaniach w edukacji, wymiana doświadczeń, wzajemna inspiracja i integracja środowiska, które pragnie pozytywnych zmian w edukacji. Wydarzenie było częścią projektu „Katalizator innowacji społecznych”, który realizują Fundacja Stocznia i Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.