Ponad stu nauczycieli języka angielskiego z regionu opolskiego odwiedziło Wydział Filologiczny, by zmierzyć się z tematem roli sztucznej inteligencji w edukacji. Konferencja „AI w nauczaniu języków obcych” odbyła się 21 marca 2025 roku w Auli Błękitnej Collegium Maius.
Zaproszeni do panelu eksperci przedstawiali wyniki badań na temat roli sztucznej inteligencji w sali lekcyjnej i poza nią. Omawiali też przykłady praktycznych rozwiązań ułatwiających nauczycielowi przygotowanie do zajęć, a także krytyczne podejście i potencjalne zagrożenia, których źródłem może być niewłaściwe stosowanie nowoczesnych technologii.
– Sztuczna inteligencja to jednocześnie szansa i zagrożenie. Z jednej strony daje nam dużo różnorodnych narzędzi, które usprawniają proces edukacji. Z drugiej jednak wykonuje wiele zadań za uczniów, przez co nie pracują samodzielnie – podkreślała dr Aleksandra Szymańska, nauczycielka w PLO nr 1 w Opolu i na Uniwersytecie Opolskim. – Potrzebujemy dziś przede wszystkim umiejętności, bo nie każdy potrafi pracować ze sztuczną inteligencją. Jako praktyk wiem, że uczniowie wykorzystują ją do tego, by wiele rzeczy robiła za nich. Musimy więc pokazać, jak przy tym wszystkim uczyć się, a nie tylko uzyskiwać gotowe odpowiedzi.
Wykłady podczas konferencji wygłosili: dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM („Co generatywna sztuczna inteligencja (z)robi ze szkołą?”), szkolący nauczycieli twórca internetowy Russell Stannard („How AI technologies are impacting language education”), prof. Lynn Zimmerman z Purdue University w Indianie („AI and education: Opportunities and challenges”) oraz prezydent IATEFL Poland Rob Howard („The Best AI Technology for your Classroom is You”).
– Rozmawiamy o sztucznej inteligencji w kontekście edukacyjnym, stawiając na teorię, praktykę i badania. Naszymi gośćmi są znani na całym świecie specjaliści w tej dziedzinie – mówiła Alicja Wujec-Kaczmarek z Miejskiego Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu, nauczycielka w nauczycielka w PLO nr 1 w Opolu i na Uniwersytecie Opolskim. – Sztuczna inteligencja jest jak nóż, którego można użyć do różnych celów i warto wykorzystywać ją jako szansę. Jestem nauczycielką języka angielskiego, używam na co dzień Chata GPT i innych aplikacji opartych na AI. Pokazują wzory i przykłady, inspirują oraz pomagają uczyć krytycznego myślenia. Może to kontrowersyjna opinia, ale nie jestem za zabieraniem uczniom szkół średnich telefonów. Jestem za tym, by szkoła uczyła, jak te telefony dobrze wykorzystywać.
– Zbroimy się intelektualnie, żeby sztuczna inteligencja nas nie przerosła, a jednocześnie żebyśmy potrafili ją opanować i wykorzystać do współpracy – mówił Aleksander Iszczuk, naczelnik Wydziału Oświaty w Urzędzie Miasta Opola. – Nie należę do grona, które byłoby nią nadmiernie przerażone, choć zakres jej możliwości systematycznie rośnie. Musimy więc nieustannie się doskonalić. W naszym nawyku powinno być myślenie, kreatywność i praca nad polepszaniem otoczenia. Nie ma się czego bać, a co do metafory z nożem, to cały świat jest jak nóż, włącznie z atomami.
Była to już szósta konferencja metodyczna dla nauczycieli języka angielskiego, którą zorganizował Uniwersytet Opolski. Każda z nich cieszyła się dużym zainteresowaniem uczestników i współorganizatorów. Od kilku lat Wydział Filologiczny współpracuje z Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu, Konsulatem USA w Krakowie, Stowarzyszeniem Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL i British Council przy organizacji wydarzeń dla nauczycieli języka angielskiego.
– Wydział Filologiczny współpracuje również ze szkołami z Opolszczyzny. Placówki te oferują studentom praktyki i staże, a pracownicy wydziału prowadzą dla uczniów warsztaty kulturowe, literackie i językowe – zaznaczyła dr Elżbieta Szymańska-Czaplak, prof. UO. – Szczególnie popularny stał się udział uczniów w wybranych zajęciach dydaktycznych. Uczestniczyć w nich mogą także nauczyciele. Ponadto organizujemy dni otwarte, podczas których młodzież korzysta z warsztatów dedykowanych klasom maturalnym.
Wydział Filologiczny uczestniczy też w uczelnianym programie „Zaproś wykładowcę”. To platforma komunikacyjna, która pozwala nauczycielom, doradcom zawodowym i dyrektorom szkół ponadpodstawowych kontaktować się z wybranymi pracownikami naukowymi i zapraszać ich do prowadzenia spotkań z uczniami na terenach szkół. Bardzo ważną rolę odgrywają też szkolenia metodyczne dedykowane nauczycielom, które mają formę specjalistycznych warsztatów językowych lub metodycznych.
Do tego uczniowie opolskich szkół uczestniczą w cyklicznych wydarzeniach, jakimi są chociażby „Tydzień Germanistyki”, „Akademicki Dzień Kultury Gier” i „Opolskie Spotkania Fantastyczne”. Wydział organizuje wykłady i warsztaty we współpracy z Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Opolu.
GALERIA