Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego powołał Monikę Mielnik-Kurek do Rady ds. Kobiet w Szkolnictwie Wyższym i Nauce. To słuchaczka naszej szkoły doktorskiej związana z Instytutem Nauk Prawnych Uniwersytetu Opolskiego, dlatego w radzie reprezentować będzie doktorantki i kobiety zajmujące się naukami prawnymi.
Rada ds. Kobiet w Szkolnictwie Wyższym i Nauce to nie tylko forum dyskusji. To przede wszystkim przestrzeń do wypracowywania realnych rozwiązań wspierających kobiety w nauce. Jej działania mają przyczynić się do wyeliminowania barier, które wciąż utrudniają rozwój akademicki wielu naukowczyniom, zwłaszcza na początkowych etapach kariery.
– Być częścią grona tak doświadczonych i inspirujących kobiet, które od lat kształtują polską naukę, to dla mnie ogromne wyróżnienie – podkreśla Monika Mielnik-Kurek. – Możliwość współpracy i wymiany doświadczeń z ekspertkami, które wyznaczają standardy równości w środowisku akademickim, to także motywacja do jeszcze bardziej intensywnej pracy na rzecz zmian systemowych.
Z punktu widzenia doktorantek kluczowe są między innymi: przeciwdziałanie nierównościom systemowym, zapobieganie mobbingowi i dyskryminacji w środowisku akademickim, równe szanse w dostępie do grantów i awansów, a także łączenie kariery naukowej z życiem prywatnym. Chodzi przy tym nie tylko o regulacje prawne, ale także podnoszenie świadomości w całym środowisku.
– Jako pełnomocniczka ds. etyki akademickiej w Krajowej Reprezentacji Doktorantów, a przede wszystkim jako doktorantka, z pełnym przekonaniem angażuję się w działania na rzecz równości w nauce – mówi Monika Mielnik-Kurek. – Doskonale rozumiem wyzwania, przed jakimi stoją młode badaczki w Polsce. Podejmują decyzje, które zaważą na ich dalszej ścieżce akademickiej, jednocześnie napotykając bariery instytucjonalne i kulturowe, ograniczające ich możliwości rozwoju.
Według Moniki Mielnik-Kurek przyszłość polskiej nauki jest w rękach młodego pokolenia. To ono będzie kształtować kierunki badań, definiować standardy akademickie i wyznaczać nowe ścieżki rozwoju nauki. Dlatego tak istotne jest, aby już na początku kariery naukowej istniały równe szanse, a świat akademicki stawał się przestrzenią, w której liczą się kompetencje, pasja i zaangażowanie – niezależnie od płci czy pozycji w hierarchii uczelnianej.
– W Radzie ds. Kobiet w Szkolnictwie Wyższym i Nauce chcę podkreślać, że budowanie bardziej inkluzywnej nauki wymaga nie tylko zmian w przepisach, ale także świadomej polityki instytucji akademickich – zaznacza Monika Mielnik-Kurek. – Będę wnosić perspektywę doktorantek i dbać o to, aby głos młodego pokolenia naukowczyń był uwzględniany w tworzeniu rekomendacji. Wierzę, że razem możemy sprawić, by polska nauka stawała się coraz bardziej otwarta i sprawiedliwa dla wszystkich kobiet, niezależnie od etapu ich kariery akademickiej.
Rada stanowi odpowiedź na nierówności płciowe w nauce. Jak czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: „Według danych systemu POL-on, tylko 28% osób z tytułem profesora to kobiety, a w obszarze STEM tylko 33% nauczycieli akademickich stanowią kobiety”. W skład zespołu, którym kierować będzie prof. dr hab. Anna Pacześniak, weszły dwadzieścia dwie osoby. Uroczystość powołania jego członkiń odbyła się 7 marca 2025 roku w siedzibie ministerstwa.