II Studenckie Forum Opolskiej Logopedii skierowano do wszystkich osób zainteresowanych interdyscyplinarnością logopedii, w tym uczniów szkół ponadpodstawowych, studentów, lekarzy specjalistów, logopedów i fizjoterapeutów. Wydarzenie odbyło się 6 marca 2025 roku, czyli w Europejski Dzień Logopedy. Ugościła go Aula Błękitna Collegium Maius Uniwersytetu Opolskiego.
Wydarzenie podzielono na dwa bloki – ekspercki i studencki, po których odbyły się warsztaty. Wykład otwierający całe wydarzenie wygłosiła dr hab. Danuta Lech-Kirstein, prof. UO. W części eksperckiej prelekcje przygotowały natomiast: logopeda Monika Rokosa-Wilk („Integracja Metody Castillo Morales i Medycyny Chińskiej w stymulacj i funkcj i języka i narządów mowy”), logopeda Małgorzata Janik-Jankowska („Zdrowie dziecka najważniejszym potencjalem rodziny – pasja specjalistów w niesieni u realnej pomocy dzieciom z dysfunkcjami”) i laryngolożka Kornelia Bernacka („Przerost migdałków pierścienia gardłowego w praktyce klinicznej”).
– Takie wydarzenia pokazują, jak bardzo interdyscyplinarną dziedziną jest logopedia i poszerzają wiedzę na jej temat – podkreślała Natalia Ogórek, opiekunka Studenckiego Koła Logopedycznego „Zaloguj się”. – Na rynku pracy jest ogromne zapotrzebowanie na logopedów, bo z roku na rok obserwujemy coraz więcej dysfunkcji w zakresie aparatu artykulacyjnego i coraz większą potrzebę, by współpracować ze specjalistami innych dziedzin. Do logopedów przychodzą przeróżni pacjenci, od niemowlaków, aż po dorosłych.
Natomiast sekcję studencką współtworzyły i współtworzyli: Agata Goliszewska („Wpływ środowiska na rozwój mowy dziecka do 3 r .ż.”), Anna Puchała i Mateusz Bartosiński („TMJ a taśmy powięziowe”), Hubert Pieczyński („Mężczyzna w gabinecie logopedycznym: zapotrzebowanie i trudności”), Oliwia Doszczak („Redefiniowanie inkluzywności – dlaczego i jak wykorzystać materiały włączające nie tylko w gabinecie specjalisty”) i Jakub Bulik („Diagnostyczna moc głosu”).
– Zeszłoroczna pierwsza edycja konferencji cieszyła się dużym zainteresowaniem, dlatego też doczekała się kontynuacji. Spotkanie jest dedykowane przede wszystkim studentom i studentkom – mówiła Magdalena Mosurek, przewodnicząca Studenckiego Koła Logopedycznego „Zaloguj się”. – Chcemy poszerzać wiedzę na temat logopedii i zachęcać do studiowania naszego kierunku. Niesiemy pomoc dzieciom, młodzieży i dorosłym. Możemy pomóc każdej osobie, nawet jeśli nie boryka się z wadą wymowy. Na przykład logopedia miofunkcjonalna to odpowiedź na problemy ortodontyczne. Pomaga w leczeniu wad zgryzu, uczy poprawnego połykania i pionizacji języka.
Po części teoretycznej studentki i studenci poprowadzili warsztaty. Anna Puchała i Mateusz Bartosiński przygotowali zajęcia zatytułowane „Techniki fizjoterapeutyczne w pracy nad stawem skroniowo-żuchwowym”. Jakub Bulik skupił się natomiast na metodzie akcentów jako formie rehabilitacji pacjentów z różnymi zaburzeniami, z kolei Dominika Mosion zorganizowała ćwiczenia „Zasłomkuj się, czyli ćwicz i odkrywaj możliwości swojego głosu ze słomką w ustach”.
II Studenckie Forum Opolskiej Logopedii zorganizowały Studenckie Koło Logopedyczne „Zaloguj się”, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego i Studencka Rada Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
GALERIA