Goście z Uniwersytetu Maltańskiego z wizytą na UO

Pracownicy naukowi Wydziału Edukacji Uniwersytetu Maltańskiego przebywali na Uniwersytecie Opolskim od 18 do 23 maja 2025 roku. Byli to jego dziekan profesor Colin Calleja, doktor Josephine Deguara i doktor Jonathan Borg.

Wizyta miała rozwinąć dwustronną współpracę pomiędzy Wydziałem Edukacji UM a Instytutem Nauk Pedagogicznych UO. Już pierwszego dnia wizyty goście z Malty spotkali się z dr hab. Anną Weissbrot-Koziarską, prof. UO. Prorektor ds. kształcenia UO omówiła możliwości dalszej współpracy przy wspólnych projektach badawczych, wymiany kadry naukowej, a także wspólnych publikacji.

Goście z Malty spotkali się również z dyrektorem Instytutu Nauk Pedagogicznych dr. hab. Edwardem Nyczem, prof. UO oraz dr Patrycją Kaszubską-Dziergas. Omówili z nimi kolejne inicjatywy, które obie instytucje będą wspólnie realizować.

Kulminacyjnym momentem wizyty naukowców z Malty była jednak wizyta u rektora UO prof. dr. hab. Jacka Lipoka. W obecności dziekana Wydziału Edukacji UM prof. Colina Callei, rektor naszej uczelni podpisał porozumienie o współpracy z Uniwersytetem Maltańskim.

Maltańscy naukowcy odwiedzili także Miejskie Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu, w którym spotkali się dr Bronisławą Ogonowski. Dyrektorka placówki omówiła metody pracy z dziećmi wymagającymi specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ponadto naukowcy z Malty odwiedzili Publiczną Szkołę Podstawową nr 11 im. Orląt Lwowskich w Opolu. Dyrektor szkoły Jarosław Cieśliński przybliżył gościom funkcjonowanie swojej placówki, ofertę zajęć fakultatywnych oraz metody pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Delegacja z Malty obejrzała też takie wizytówki regionu, jak: Zamek w Mosznej, Pałac w Kamieniu Śląskim, Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu oraz Muzeum Śląska Opolskiego.

W trakcie wizyty nasi goście dołączyli ponadto do pierwszego Polsko-Maltańskiego Seminarium Naukowego, które zatytułowano: „Edukacja włączająca w Polsce i w Malcie. W poszukiwaniu równości, różnorodności oraz jakości kształcenia. Przykłady dobrych praktyk”.

Mówili podczas niego o systemach edukacji w obu krajach, reformie nauczania wczesnoszkolnego w Malcie, budowaniu świadomości uczniów, buncie i wykluczeniu. Prelegenci skupili się też na: płciowości i seksualności, nowoczesnych technologiach w oświacie, współpracy z uczniami ze spektrum autyzmu oraz o specjalnych potrzebach i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami poprzez sport i rekreację.

Udostępnij post

Przejdź do treści