Jak kształcić, by zaspokajać potrzeby rynku pracy? Wśród ekspertów prof. Anna Weissbrot-Koziarska

O tym, jak kształcić, by zaspokajać potrzeby rynku pracy, dyskutował Wojewódzki Zespół Koordynacji ds. Uczenia się Przez Całe Życie przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Opolu. Środowisko akademickie podczas debaty, która odbyła się 21 lutego 2025 roku, reprezentowała prorektor ds. kształcenia Uniwersytetu Opolskiego dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO.

Tematem spotkania było podnoszenie kwalifikacji zgodnie z ideą, że uczymy się przez całe życie. To zagadnienie dotyczy nie tylko programów nauczania w szkołach czy programów studiów, ale również osób, które posiadają już zawód lub stopień naukowy. Żyjemy w rzeczywistości dynamicznych zmian, również na rynku pracy. To wyzwanie, z którym mierzymy się wszyscy, i na które odpowiedzią w naszym regionie jest Wojewódzki Zespół Koordynacji ds. Uczenia się Przez Całe Życie.

– Pragniemy dostosować programy kształcenia do potrzeb rynku pracy. Dostarczać studentom takich kompetencji, kwalifikacji i wiedzy, dzięki którym odnajdą się na tym rynku. Nie chcemy kształcić ludzi „w próżnię” – podkreśla dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO. – Pracodawcy potrzebują osób z konkretnymi umiejętnościami, nie tylko z dyplomami. Zaproponowałam więc, by zawrzeć porozumienie pomiędzy nimi a uczelniami z Opolszczyzny. Chcemy, żeby komunikowali nam, jakie kompetencje są w danej chwili potrzebne, a my będziemy za tymi potrzebami podążać.

3 lata w przypadku studiów magisterskich lub 5 lat potrzebne, by uzyskać tytuł magistra, to często na tyle długo, by na rynku pracy zaszły znaczące zmiany. Na przykład program kierunku lekarskiego musi być nieustannie modyfikowany, by nadążał za postępem medycyny. Liczne na Uniwersytecie Opolskim kierunki o profilach praktycznych kładą ogromny nacisk na praktyki, dzięki którym studenci sprawnie wchodzą na rynek pracy, będąc z nim w stałym kontakcie. Zespół pracuje również nad wprowadzeniem krótkoterminowych form kształcenia towarzyszących studiom.

– Byłyby to kursy, które dostarczałyby studentom kwalifikacji często poza programem studiów i niezależnie od kontynuowanego kierunku – mówi dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO. – Taka oferta byłaby odpowiedzią na potrzeby rynku. Oczywiście studenci otrzymywaliby stosowne certyfikaty lub mikropoświadczenia. Szybkie zmiany na rynku zmuszają nas do równie szybkiego podnoszenia swoich kwalifikacji.

Podczas spotkania w sali konferencyjnej Wojewódzkiego Urzędu Pracy mowa też była o roli doradców zawodowych w szkołach oraz sztucznej inteligencji, która już teraz zmienia rynek pracy. Oprócz dr hab. Anny Weissbrot-Koziarskiej, prof. UO głos zabrali też między innymi: dyrektor WUP Maciej Kalski i wicemarszałkini województwa opolskiego Zuzanna Donath-Kasiura.

Zespół działa pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jego prace są natomiast finansowane z projektu Krajowego Planu Odbudowy zatytułowanego „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”.

GALERIA

Udostępnij post

Przejdź do treści