Awanse naukowe pracowników UO

Zdjęcie nagłówkowe otwierające podstronę: Awanse naukowe pracowników UO

48 pracowników Uniwersytetu Opolskiego odebrało podziękowania i gratulacje rektorów UO w związku z uzyskanymi awansami naukowymi.

Spotkanie, podczas którego uhonorowano pracowników UO w związku z przyznanymi awansami naukowymi, odbyło się 2 lutego 2023 r. w Sali Senatu UO. Rektor Uniwersytetu Opolskiego prof. dr hab. Marek Masnyk podkreślał, że nawiązuje ono do praktykowanej przed pandemią tradycji. – Cieszę, że nadrabiamy zaległości z ostatnich trudnych lat – mówił prof. dr hab. Marek Masnyk. – Cieszymy się też ogromnie, że awanse, których dziś Państwu gratulujemy, nastąpiły w ostatnich dwóch latach, ponieważ był to trudny okres przygotowań do ewaluacji. Mamy świadomość, że są one efektem Państwa bardzo intensywnej pracy, ale też intensywnej pracy instytutów, funkcjonujących w ramach naszych dwunastu wydziałów, które ubiegały się o jak najlepszy wynik ewaluacji. Za to serdecznie dziękujemy i tego ogromnie gratulujemy.

Prorektor ds. nauki prof. dr hab. Jacek Lipok dodał, że najważniejszym celem spotkania było podziękowanie za wysiłek, którym okupione zostały uzyskane stopnie i tytuły. – Bez Państwa aktywności, bez tego, co Państwo już osiągnęliście, ale również bez tego, co przed Państwem, bez pewnej perspektywy, to, do czego już doszliśmy, etap rozwoju naukowego, na którym obecnie jesteśmy, nie miałby miejsca. Za to bardzo Państwu dziękuję – podsumował prof. dr hab. Jacek Lipok.

W gronie osób, które odbierały gratulacje i podziękowania, znalazło się 16 profesorek i profesorów oraz 32 osoby ze stopniem doktora habilitowanego.

– To, że otrzymaliśmy dzisiaj list gratulacyjny, jest z pewnością wyróżnieniem, za które jesteśmy bardzo wdzięczni – mówiła prof. dr hab. Ewa Piechurska-Kuciel z Instytutu Językoznawstwa UO. – Ale zasadniczo jest to dla nas tylko etap przejściowy. Każdy z nas jest zapewne w trakcie dalszej pracy. Kończymy projekty, które już rozpoczęliśmy, myślimy o kolejnych albo już je rozpoczynamy.

Podkreśliła też, że posiadanie tytułu naukowego to z jednej strony nobilitacja, a z drugiej zobowiązanie do dalszej pracy. Zarówno tej dotyczącej samodoskonalenia, jak i przekazywania wiedzy i doświadczeń magistrantom, doktorantom, zespołom badawczym i studentom. – Celem, który nam przyświeca jest to, aby nasi studenci byli lepsi od nas – mówiła prof. dr hab. Ewa Piechurska-Kuciel. – Ilekroć mój student robi coś, o czym ja nigdy nie marzyłam albo przeskakuje moją wiedzę na obecnym poziomie, tyle razy uważam, że to jest właśnie cel mojego życia. Po to właśnie robię to, co robię.

Prof. dr hab. Sabina Kauf, dyrektor Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości i kierownik Katedry Logistyki Marketingu na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego uznała, że awans naukowy to podsumowanie dotychczasowe dorobku, ale też wyzwanie.
– Uzyskując tytuł profesora naukowo w zasadzie niewiele więcej możemy zrobić. Oczywiście wciąż powinniśmy się rozwijać, pracować i prowadzić badania naukowe. Ale będzie to z pewnością nieco inna praca, taka, w której wyzwaniem nie jest kolejny awans. Liczę więc, że będzie to, twórcza aktywność pełna ciekawych doświadczeń, w której nagrodą będzie wielka satysfakcja – podsumowała prof. dr hab. Sabina Kauf.

Dr hab. Adam Drosik, prof. UO, dziekan Wydziału Nauk o Polityce i Komunikacji Społecznej także uznał, że odebrane 2 lutego gratulacje i podziękowania to pewne podsumowanie pracy, której efektem było uzyskanie stopnia doktora habilitowanego. – Ale jest to również wyzwanie. Odbierając list gratulacyjny od pana rektora w tak znakomitym gronie można było też zobaczyć ten kolejny krok, który jest do wykonania, żeby osiągnąć tytuł profesora. Była to zatem również zachęta do dalszej ciężkiej pracy i podejmowania kolejnych wyzwań naukowych – stwierdził dr hab. Adam Drosik, prof. UO.

Zapytany o to, co podpowiedziałby tym, którzy myślą, by zawodowo związać się ze światem nauki lub stawiają w nim swoje pierwsze kroki, dr hab. Adam Drosik prof. UO stwierdził: – Trzeba pracować. Obrać kierunek zainteresowań, czyli mieć na siebie szeroki pomysł badawczy, a potem małymi krokami w tym kierunku podążać, realizując się w kolejnych działaniach i badaniach. Cytując rektora Jacka Lipoka, który powiedział niedawno, że nie ma dydaktyki bez nauki, dodałbym też, że nie ma nauki bez dydaktyki. Nasza samorealizacja w przestrzeni naukowej powinna dawać, i daje, możliwość dzielenia się wynikami naszych badań, spostrzeżeń i przemyśleń ze studentami. Na tym polega uniwersytet. Kształcenie musi wynikać właśnie z tej przestrzeni badawczej.

.