Budowa wspólnej przyszłości: FORTHEM wprowadza ambitną strategię działania do 2030 roku

Dzięki nowej strategii ponadnarodowego szkolnictwa wyższego FORTHEM zamierza pogłębić wymianę międzykulturową, zwiększyć mobilność oraz wzmocnić pozycję studentów i pracowników akademickich na wszystkich etapach ścieżki kariery w ramach dynamicznej europejskiej sieci kontaktów.

W ciągu ostatnich dwóch lat Sojusz FORTHEM opracował nową strategię ponadnarodowego współdziałania na poziomie akademickim do 2030 roku. Proces budowy i negocjacji strategii angażował wielu ekspertów. Członkowie wszystkich wspólnych struktur – w tym Prezydencji, Komitetu Sterującego i Komisji Koordynacyjnej  – połączyli siły z przedstawicielami Rad Misji, Rady Studentów i Sekretariatu Generalnego. Współpracowali oni z ekspertami zajmującymi się rozwojem strategicznym i zmianami instytucjonalnymi z partnerskich uczelni. Celem było stworzenie bardziej efektywnego, ukierunkowanego podejścia, które poprowadzi FORTHEM od fazy pilotażowej przez krytyczny etap konsolidacji do stabilnej i pełnej perspektyw przyszłości.

Pogodzenie różnych potrzeb poszczególnych uczelni, ukształtowanych przez ich kontekst krajowy i regionalny, przy jednoczesnym sformułowaniu spójnej wizji dla trwałej wspólnej przyszłości i uwzględnieniu głębokich wyzwań społecznych i geopolitycznych naszych czasów, było i pozostaje złożonym i wymagającym przedsięwzięciem. W dniu 28 kwietnia Komitet Sterujący Sojuszu FORTHEM, w skład którego wchodzą prorektorzy odpowiedzialni za obszary: badań naukowych, dydaktyki oraz współpracy z otoczeniem społeczno- gospodarczym, podczas spotkania w Opolu ostatecznie zatwierdził tę strategię, która następnie została oficjalnie przyjęta przez Prezydencję i Radę Studentów w dniu 13 maja w Palermo.

Ponadnarodowa strategia FORTHEM 2030 prezentuje śmiałą wizję przyszłości europejskiego szkolnictwa wyższego, badań naukowych i zaangażowania regionalnego poprzez wzmocnienie współpracy ponadnarodowej, zintegrowanego uczenia się i przyszłych globalnych partnerstw. Kładąc silny nacisk na mobilność i wymianę międzykulturową, strategia wspiera rozwój talentów w dynamicznym, wielojęzycznym europejskim kampusie, wzmacniając pozycję kolejnego pokolenia kreatywnych badaczy i odpowiedzialnych obywateli.

Oprócz namacalnego wyniku – przyjętej strategii, proces pracy nad tym dokumentem potwierdził funkcjonalność struktur istniejących w Sojuszu, które zostały stworzone w ciągu ostatnich lat. Dr Nicole Birkle, jedna z dwóch sekretarzy generalnych Sojuszu FORTHEM i członkini zespołu odpowiedzialnego za opracowanie strategii, podkreśla: – Wspaniale było obserwować, jak dobrze funkcjonujące organy zarządzające ściśle i skutecznie współpracowały z doraźnymi grupami roboczymi i ekspertami.

Kolejne kroki będą polegały na wprowadzeniu strategicznych wytycznych do rzeczywistości każdego z naszych uniwersytetów, kontynuacji odpowiednich działań wdrożeniowych, a w niektórych przypadkach – inicjowaniu nowych. Celem jest transformacja instytucji oraz jeszcze głębsze zakorzenienie FORTHEM w uniwersyteckim DNA. Dr Barbara Curyło, koordynatorka obszaru prac FORTHEM poświęconego wspólnym strukturom i przewodnicząca zespołu odpowiedzialnego za opracowanie strategii, wyjaśnia: – Z entuzjazmem patrzymy w przyszłość. W oparciu o fundamenty, które już stworzyliśmy, będziemy mogli w bardziej systematyczny sposób zająć się kolejnymi tematami, takimi jak bardziej ustrukturyzowane zaangażowanie partnerów globalnych. Utworzono odpowiednie grupy robocze, a nasz zespół ds. strategii będzie kontynuował ścisłą współpracę.

Opisując proces budowy strategii, prof. Daniel Pietrek, Prorektor ds. Nauki i obecny przewodniczący Komitetu Sterującego, stwierdza: – To był naprawdę intensywny okres, podczas którego zarówno Komitet Sterujący, jak i jako cały  Sojusz FORTHEM, pracowaliśmy nad tą strategią. Wspólnie przeprowadziliśmy szeroko zakrojone analizy SWOT, oceniliśmy i krytycznie przeanalizowaliśmy nasze dotychczasowe osiągnięcia, wskazaliśmy na jeszcze niezrealizowane cele. W ożywionych dyskusjach ustaliliśmy też strategię i kolejne kroki na najbliższe miesiące. Mamy nadzieję, że wszystkie uczelnie – a tym bardziej wszystkie nasze grupy docelowe – powinny odnaleźć się w tej strategii i poczuć się ich częścią.

Podsumowując ten kolejny krok milowy we współpracy partnerów FORTHEM, prof. Jacek Lipok, Rektor Uniwersytetu Opolskiego wskazał: – Nazwa sojuszu zobowiązuje – FORTHEM – FOR THEM. Pracujemy dla Nich; dla studentów, pracowników naukowych, pracowników administracyjnych, a także dla naszych partnerów zewnętrznych. Po to by wszyscy postrzegali FORTHEM jako swoją przestrzeń możliwości! Rozumiemy przecież, że pracując „dla Nich” pracujemy w perspektywie dla siebie – dla nowo definiowanej międzynarodowej wspólnoty akademickiej.

Udostępnij post

Przejdź do treści