Uniwersytet Opolski ogłasza nabór do Szkoły Doktorskiej na rok akademicki 2024/2025.
Kształcenie w Szkole Doktorskiej UO:
· trwa 8 semestrów i kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej;
· przygotowuje do uzyskania stopnia doktora w dziedzinie: nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk humanistycznych, nauk społecznych, nauk teologicznych w dyscyplinach naukowych:
ekonomia i finanse,
inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka,
informatyka,
historia,
językoznawstwo,
literaturoznawstwo,
nauki biologiczne,
nauki chemiczne,
nauki fizyczne,
nauki medyczne,
nauki o polityce i administracji,
nauki o zdrowiu,
nauki prawne,
nauki teologiczne,
pedagogika,
psychologia.
LIMIT PRZYJĘĆ 2023/2024
Limit przyjęć do Szkoły Doktorskiej w cyklu 2023-2027 określa zarządzenie Rektora Uniwersytetu Opolskiego Nr 38/2023 z dnia 28 kwietnia 2023 r.
Poszczególnym dyscyplinom SD przyznano po 3 miejsca.
https://monitor.uni.opole.pl/wp-content/uploads/ZR-38-2023-limit-przyjec-do-Szkoly-Doktorskiej-2023-24.pdf
Osoby kształcące się w Szkole Doktorskiej UO uzyskują wiedzę specjalistyczną w wybranych dyscyplinach naukowych, kształcą umiejętności badawcze, oraz zdobywają doświadczenie niezbędne do samodzielnego prowadzenia badań naukowych, działalności organizacyjnej i dydaktycznej.
Postępowanie rekrutacyjne do Szkoły Doktorskiej odbywa się w drodze konkursu, na zasadach określonych uchwale nr 249/2016-2020 Senatu Uniwersytetu Opolskiego z 19 marca 2020 r., (tekst jednolity z 16 lutego 2023 r.) w sprawie warunków i trybu rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Opolskiego. https://monitor.uni.opole.pl/wp-content/uploads/zal_US_UO-200-2020-2024_t.j.-US-UO-nr-2492016-2020-rekrutacja-do-Szkoly-Doktorskiej.pdf
Rekrutacja jest prowadzone zgodnie z harmonogramem rekrutacji ustalonym przez przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej Szkoły Doktorskiej.
Kandydat jest zobowiązany do przestrzegania terminów określonych w harmonogramie rekrutacji!
O przyjęcie do Szkoły Doktorskiej UO może ubiegać się osoba:
posiadająca tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny,
posiadająca dyplom ukończenia studiów za granicą, który daje prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora w państwie, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa uczelnia, która go wydała,
posiadająca dyplom ukończenia studiów uzyskany za granicą, który został uznany za równoważny polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu, co pozwala tej osobie posługiwać się odpowiednim polskim tytułem zawodowym,
w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych najwyższą jakością osiągnięć naukowych, będąca absolwentem studiów pierwszego stopnia lub studentem, który ukończył trzeci rok jednolitych studiów magisterskich, w tym student będący beneficjentem programu „Diamentowy Grant”, która:
uzyskała zgodę proponowanego promotora na sprawowanie opieki naukowej nad przygotowaniem rozprawy doktorskiej,
nie jest doktorantem w innej szkole doktorskiej.
Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej prowadzona jest w drodze otwartego konkursu na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego elementami są: średnia arytmetyczna ocen ze studiów, ocena osiągnięć naukowych kandydata, ocena projektu badawczego i rozmowa kwalifikacyjna.
Kandydat może przystąpić do postępowania rekrutacyjnego wyłącznie na jedno miejsce ujęte w zarządzeniu Rektora UO.
Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
Kandydat jest zobowiązany złożyć do komisji rekrutacyjnej, w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji, w białej, wiązanej tekturowej teczce, na której należy czytelnie napisać imię i nazwisko oraz adres do korespondencji (z podaniem kodu pocztowego), następujące dokumenty:
podpisany przez kandydata formularz zgłoszenia (podanie) o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej oraz zgodę na wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej (wydruki z systemu IRK);
kserokopia dyplomu uzyskania tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera lub tytułu równorzędnego, po uwierzytelnieniu jej przez pracownika Sekretariatu Szkoły Doktorskiej, na podstawie okazania przez kandydata oryginału dokumentu;
jedna fotografia o wymiarze 35×45 mm oraz umieszczenie fotografii podczas rejestracji w systemie IRK;
życiorys;
dokument określający średnią ocenę ze studiów (suplement do dyplomu, zaświadczenie z dziekanatu, indeks). W przypadku ukończenia studiów I i II stopnia liczona jest średnia arytmetyczna z obu stopni, więc należy dostarczyć oceny z obydwu stopni studiów;
wykaz publikacji wraz z ich kserokopiami – jeśli kandydat takie posiada;
informacja o znajomości języków obcych, potwierdzona certyfikatami językowymi;
autoreferat (prezentacja zainteresowań naukowych, ewentualnie założeń pracy doktorskiej oraz motywów ubiegania się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej);
dodatkowe dokumenty świadczące o predyspozycjach kandydata do pracy naukowej (praca w kołach naukowych, członkostwo w organizacjach lub stowarzyszeniach naukowych, kursy, studia podyplomowe, staże, granty, stypendia, udział w konferencjach naukowych i wygłoszone referaty, itp.);
zaświadczenie lekarskie zgodnie z obowiązującymi przepisami (tylko jeśli program kształcenia wskazuje na możliwość występowania czynników szkodliwych dla zdrowia, np. nauki chemiczne);
pisemna zgoda potencjalnego promotora lub promotorów wraz z ich oświadczeniem dotyczącym liczby doktorantów, nad którymi sprawują opiekę naukową;
w przypadku nauk teologicznych – dotyczy osób duchownych i osób życia konsekrowanego – pozwolenie właściwego ordynariusza lub wyższego przełożonego na podjęcie kształcenia w Szkole Doktorskiej;
w przypadku posiadania orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1172 z późn. zm.) – kserokopia tego orzeczenia uwierzytelniona przez pracownika Sekretariatu Szkoły Doktorskiej, na podstawie okazania przez kandydata oryginału dokumentu.
Cudzoziemcy, którzy spełniają warunki określone w art. 323 ust. 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce składają dodatkowo:
jeżeli ukończyli studia poza granicami Polski, dyplom ukończenia studiów opatrzony apostille lub zalegalizowany w kraju wydania wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego, bądź zaświadczenie o uznaniu, w drodze postępowania nostryfikacyjnego, równoważności dyplomu z odpowiednim polskim dyplomem ukończenia studiów oraz tytułem zawodowym – o ile są wymagane w przepisach;
kserokopię wizy lub karty stałego pobytu (zezwolenia na osiedlenie się), lub karty czasowego pobytu (zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony), lub innego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, po uwierzytelnieniu jej przez pracownika Sekretariatu Szkoły Doktorskiej, na podstawie okazania przez kandydata oryginału dokumentu;
kserokopię polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków na okres kształcenia w Rzeczypospolitej Polskiej albo Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, po uwierzytelnieniu jej przez pracownika Sekretariatu Szkoły Doktorskiej, na podstawie okazania przez kandydata oryginału dokumentu, lub oświadczenie, że dokonają zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS niezwłocznie po rozpoczęciu kształcenia;
dokument potwierdzający stopień znajomości języka (minimalny poziom B2), w którym prowadzone jest kształcenie w Szkole Doktorskiej.
Łączna maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w postępowaniu rekrutacyjnym wynosi 100.
Liczba punktów stanowiąca podstawę przyjęcia do szkoły doktorskiej nie może być mniejsza niż 75.
Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest w trzech etapach. W pierwszym etapie sprawdzane są kryteria formalne. W drugim etapie kandydaci oceniani są pod względem dwóch kryteriów jakościowych – średniej ocen ze studiów wyższych i posiadanego dorobku naukowego. Kandydaci, którzy przeszli do etapu trzeciego biorą udział w rozmowie kwalifikacyjnej, w czasie której przedstawiają swój projekt badawczy.
Po drugim i trzecim etapie tworzone są listy rankingowe. O kolejności umieszczania nazwisk kandydatów na liście rankingowej z danej dyscypliny decyduje liczba punktów uzyskanych w postępowaniu rekrutacyjnym.
Na podstawie listy rankingowej z danej dyscypliny komisja sporządza opinię w sprawie przyjęcia kandydata do Szkoły Doktorskiej na miejsce ujęte w zarządzeniu Rektora UO albo opinię w sprawie odmowy przyjęcia kandydata do Szkoły Doktorskiej.
W przypadku uzyskania przez dwóch lub więcej kandydatów, którzy przystąpili do postępowania rekrutacyjnego na miejsce przyznane danej dyscyplinie, ujęte w zarządzeniu Rektora UO, takiej samej liczby punktów o przyjęciu kandydata do Szkoły Doktorskiej decyduje liczba punktów przyznanych przez komisję rekrutacyjną za osiągnięcia naukowe.
W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć określonego dla danej dyscypliny naukowej, ujętego w zarządzeniu Rektora UO, z powodu braku odpowiednich kandydatów miejsca te wchodzą do limitu przyjęć do Szkoły Doktorskiej dostępnych dla innych dyscyplin naukowych. Kwalifikowanie kandydatów do przyjęcia na wyżej wymienione miejsca odbywa się według wspólnej dla wszystkich dyscyplin naukowych listy rankingowej – w kolejności wynikającej z liczby punktów uzyskanych przez kandydatów w postępowaniu rekrutacyjnym.
Przyjęcie do Szkoły Doktorskiej następuje w drodze wpisu na listę doktorantów, którego dokonuje przewodniczący komisji z upoważnienia Rektora. Lista ta jest zamieszczana w zakładce „Wyniki rekrutacji” w IRK i na stronie internetowej Uniwersytetu Opolskiego.
Odmowa przyjęcia do Szkoły Doktorskiej następuje w drodze decyzji administracyjnej, wydawanej przez przewodniczącego komisji z upoważnienia Rektora.
Od decyzji o odmowie przyjęcia do Szkoły Doktorskiej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy skierowany do Rektora, za pośrednictwem przewodniczącego komisji, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Osoba przyjęta do Szkoły Doktorskiej rozpoczyna kształcenie i nabywa prawa doktoranta z chwilą złożenia ślubowania.
Komplet dokumentów w białej, wiązanej tekturowej teczce, na której należy czytelnie napisać imię i nazwisko oraz adres do korespondencji (z podaniem kodu pocztowego) kandydat składa w wersji papierowej osobiście w Sekretariacie Szkoły Doktorskiej albo w sposób określony w art. 57 § 5 ustawy z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.), w szczególności nadaje w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 z późn. zm.) w terminie 7 sierpnia do 25 sierpnia 2023r.
Dokumenty złożone po w/w terminie nie biorą udziału w rekrutacji do Szkoły Doktorskiej UO i zostaną zwrócone bez rozpatrzenia.
Bliższe informacje uzyskają Państwo w Sekretariacie Szkoły Doktorskiej UO:
Adres: 45-060 Opole, ul. Katowicka 87a (budynek WPiA), piętro IV, pokój 5.4.
tel. 77 452 7586
Adres email: szkoladoktorska@uni.opole.pl
Przyjmowanie interesantów: poniedziałek-piątek godz. 8.00-14.00.
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382
carefully created by Uniwersytet Opolski